– Ferske lærere trenger tydelig veiledning fra erfarne kolleger

For nyutdannede lærere spiller veiledning fra en erfaren kollega en viktig rolle i møte med det såkalte «praksis-sjokket» - overgangen fra studienes ideal til realiteten i lærerhverdagen.
Nylig vedtok Stortinget at det skal innføres en nasjonal veiledningsordning for nyutdannede lærere. Den skal ivareta at alle ferske lærere får veiledning.
Lejonberg disputerte nylig med avhandlingen sin og har analysert spørreskjemaer besvart av veiledere og nye lærere i henholdsvis Norge og Sverige. Et av de viktige spørsmålene var «hva er god veiledning» og hvordan kan det gi best utbytte for den nye læreren, og dermed også elevene.
– Veiledere bør ikke være redde for å bidra med sine vurderinger og beskrivelser av egen praksis, sier Lejonberg.
Tydelighet er viktig
– Klarhet i veiledningen kan bidra til nye læreres tro på egen mestring i læreryrket. Tidligere forskning har vist at forventning om mestring har betydning for å lykkes i arbeidet, sier Lejonberg.
I tillegg ser det ut til at tydelig veiledning kan bidra til nyutdannede lærere ikke ønsker å slutte i jobben:
– Veiledning spiller en viktig rolle for å kunne trives og bli værende i læreryrket. Og de nyutdannede lærerne i studien som opplever at de har fått veiledning med klare tilbakemeldinger uttrykker lavere grad av intensjon om å slutte, sier forskeren.
Vil unngå ukritisk adoptering av praksis
Det har vært en bekymring i norsk veileder-tradisjon for at den nye læreren ukritisk adopterer veileders måte å jobbe på.
– Derfor har veiledere blitt oppfordret til å unngå å utrykke egne vurderinger og meninger. Målet har vært å la den som blir veiledet finne sin egen vei, sier Lejonberg.
– Men funn i studien tyder på at veiledning som kun vektlegger egen refleksjon og åpenhet for ulike tilnærminger til læreryrket kan føre til usikkerhet i starten.
Råd fra erfarne kan fremme refleksjon
Hun påpeker at det selvfølgelig er viktig å tenke over på hvilken måte man formidler tydelige innspill:
– Det er klart at det kan bli for mye av veileders vurderinger og innspill også. Jeg vil understreke at funnene ikke er et argument mot refleksjon i veiledning. Å utvikle refleksjonsferdigheter er viktig for den livslange læringen i læreryrket.
– Men kjennskap til erfarne læreres vurderinger og måter å jobbe på kan også fremme den nye lærerens refleksjon, avslutter hun.
-----
Vedlagt bilde av Eli Lejonberg kan brukes fritt mot kreditering: Foto: Sandra R. Nielsen/ Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Nøkkelord
Kontakter
Eli Lejonberg, Tlf: 95135771 / 22858250 / eli.lejonberg@ils.uio.no
Sandra R. Nielsen, Tlf: 92099258 / 22856433 / s.r.nielsen@ils.uio.no
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning. Instituttet er en del av Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom