- Departementet bør nå sørge for at det stilles krav om at spesialundervisning må gis av en spesialpedagog
I dag lanserte Barneombudet fagrapporten: Spesialundervisning - uten mål og mening.
Rapporten avdekker at den spesialpedagogiske tiltakskjeden svikter i alle ledd. Det er et svik mot elevene. Det går ut over deres muligheter for videre utdanningsvalg,fremtidig arbeid og psykiske helse.
Barneombudet avdekket blant annet:
- Mange av elevene som mottar spesialundervisning får ikke et forsvarlig utbytte av opplæringen.
- De har et dårligere psykososialt skolemiljø enn andre elever.
- De blir verken blir hørt eller får medvirke i opplæringen.
- Elevene og foreldrene forteller om lærer som ikke har nødvendig kompetanse, om mange vikarer, og om undervisning utført av voksne uten godkjent utdanning.
Professor Sven Nilsen ved institutt for spesialpedagogikk, UiO kommenterer særlig det siste punktet: Behovet for kompetanse.
Spesialpedagogisk kompetanse er avgjørende for kvaliteten. Det svakeste punktet i den spesialpedagogiske tiltakskjeden er selve gjennomføringen av spesialunderviningen.
Kvaliteten på spesialundervisningen er personavhengig og tilfeldig.
Nøkkelord
Kontakter
Professor Sven Nilsen - ekspert på fagområdet http://www.uv.uio.no/isp/personer/vit/svenni/index.html
Professor Øistein Anmarkrud - fungerende instituttleder
http://www.uv.uio.no/isp/personer/vit/oisteina/index.html
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom