Tradisjonen med julebaking står fortsatt sterkt

– Dette kan nok skyldes at mange har småbarn og vil opprettholde juletradisjonene sammen med barna, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).Ser vi på tall fra ti år tilbake, har andelen som baker 4 slag sunket noe.
18 % bakte 4 slag den gang, mens det i dag bare er 14 %. Samtidig er andelen som baker ett slag økt fra 5 % til 7 %, og det er også flere som baker to slag; her har det vært en økning fra 12 % til 15 %. Totalt sett ser det altså ut til at vi baker like mye som før, bare færre slag. Det er også blitt mer legitimt å kjøpe julekaker enn tidligere, og kvaliteten på disse har også blitt mye bedre.
Krumkaken tar førsteplassen blant julekakene
Krumkake er julekakefavoritten til hver åttende nordmann. Pepperkake og kransekake følger på en delt 2. plass med 9 % hver, og deretter lefse og smultring med 6 % hver. De over 50 foretrekker krumkaker (16 %) og kransekaker (13 %), mens de unge på 18-29 år foretrekker pepperkaker (12 %). Men vi ser et stort mangfold av julekaker som bakes rundt i de tusen hjem.
Vi vil ha ekte smør i julekakene
Dobbelt så mange av oss (52 %) foretrekker å bake julekaker med ekte meierismør som dem som helst vil bruke margarin (26 %). Og hele 45 % foretrekker å spise kaker med smør mot bare 12 % som foretrekker margarin. Det er altså fire ganger så mange smørelskere blant kakemumserne.
– Dette er ikke overraskende, da smør er en stor smaksforsterker i småkakene og gjør dem sprø og holdbare, sier kokk og matfaglig konsulent Marianne Hayes Antonsen i Melk.no. Tall viser da også at smørsalget i Norge har økt med 7,5 % siste året.
Riskrem er juledessert-favoritten
Riskrem er den mest populære desserten på julaften og da særlig på Sørlandet. Nesten tre av fem (58 %) sørlendinger spiser riskrem på julaften, fulgt av vestlendingene der halvparten (49 %) må ha denne desserten. Mer enn fire av ti nordmenn (43 %) spiser riskrem på julaften.
– Riskrem er en dessert som nesten utelukkende spises i julen – og aller helst på selve julaften, sier Ida Berg Hauge.
Riskremen er den litt enklere norske varianten av danskenes ris à la mande, en dessert som også er utgangspunktet for svenskenes ris à la Malta. Alle tre er populære desserter som hører julen til.
Mens riskrem er jevnt fordelt på alder, spiser de på 50+ dobbelt så mye multekrem som de yngre på 18-29 år (29 % mot 14 %). Flere spiser multekrem i Nord- og Midt-Norge enn i resten av landet; hver fjerde trønder og nordlending MÅ ha multekrem på tallerkenen på julaften. Andre desserter vi spiser på julaften, er karamellpudding (7 %), is/iskake (7 %) og fruktsalat (4 %).
Landsrepresentativ undersøkelse på 1000 intervjuer gjennomført på web i uke 48 av Norstat på oppdrag av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Her finner du tips og inspirasjon til jul: http://www.melk.no/jul/
Fakta
- Hele 8 av 10 nordmenn baker julekaker til jul, og folk i alderen 30-39 år baker aller mest. Nesten hver femte av disse baker fire slag til jul.
- Vi vil ha ekte smør i julekakene. Dobbelt så mange (52 %) foretrekker å bake julekaker med ekte meierismør som dem som helst vil bruke margarin (26 %).
- Riskrem er den mest populære desserten på julaften, mer enn fire av ti (43 %) foretrekker denne. På en solid annenplass kommer multekrem, som spises av hver femte nordmann (20 %)
Dette er topp fem julekakefavoritter:
1.krumkake (12 %)
2.pepperkake (9,2 %)
3.kransekake (9 %)
4.smultring (6 %)
5. lefse (5,6 %)
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder



Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom