Dette er nordmenns julekakefavoritt

Vi kan kanskje få inntrykk av at de tradisjonelle kakene ikke er så populære lenger, men en ny undersøkelse viser at favorittene våre finnes blant de syv slagene.
Krumkaker er den kaken som flest av oss har som favoritt, og 11 % av oss liker krumkaker best. Populariteten til denne julekaken øker med alderen, og det er spesielt de eldste kvinnene som foretrekker krumkake.
Tett bak krumkake følger pepperkake med 10 % av oppslutningen. Pepperkaker er en klar favoritt blant de yngre i undersøkelsen. Hvilke kaker vi liker best er avhengig av hvor i landet vi bor, og både pepperkake og kransekake er typiske østlandskaker. I Nord- og Midt-Norge er krumkaker, smultringer og lefse mest populært.
Dette er nordmenns topp 5-liste av julekaker:
- 1. Krumkaker 11 %
- 2. Pepperkaker 10 %
- 3. Kransekake 9 %
- 4. Smultringer 6 %
- 5. Delfiakake 5 %
Fakta om undersøkelsen:
- Menn liker pepperkaker og kokosmakroner bedre enn det kvinner gjør
- Kvinner liker krumkaker og kransekake bedre enn det menn gjør
- Pepperkaker er klar favoritt blant de unge
- Krumkaker, smultringer og lefse er spesielt populært i Nord- og Midt-Norge
- Pepperkaker og kransekake er typiske østlandskaker
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført på web i uke 49 av Norstat, 1000 intervjuer, gjennomført i uke 49.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom