Brunosten skaper internasjonalt engasjement

Brunostvideoen som den australske artisten Paul Colman delte med sine Facebooktilhengere har gått som en farsott på Facebook den siste tiden. I videoen viser han sin begeistring for det norske matfenomenet, og han gir uttrykk for at han synes den særegne osten smaker nydelig. Videoen har vekket entusiasme blant nordmenn, og har blitt sett over 1,5 millioner ganger i hele verden. Over 12.500 har delt den på Facebook. Daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter er ikke overrasket.
– Brunost er fortsatt en av våre mest populære oster, og det er ikke overraskende at denne videoen har skapt så mye engasjement blant nordmenn. Brunosten dukket for første gang opp allerede på 1600-tallet og har vært en del av vår matkultur siden. Mange nordmenn blir nok litt stolte når en internasjonal artist setter pris på en av våre nasjonale matskatter, sier daglig leder i Melk.no, Ida Berg Hauge.
I videoen spiser Colman brunost på knekkebrød med litt syltetøy på toppen av osten. Dette mener Berg Hauge er typisk for bruken av osten.
– Selv om brunost smaker søtt er den ikke tilsatt sukker, men inneholder naturlig forekommende sukker i form av melkesukker. Det høye innholdet av jod, men også av kalsium og protein gjør brunost til et næringsrikt pålegg. Brunost er et veldig mye bedre valg enn annet søtt pålegg, forteller Berg Hauge.
Brunosten har faste tilhengere
Brunosten har hatt en fast plass på frokostbordet til mange nordmenn i en årrekke. Nesten alle nordmenn spiser brunost en gang i blant, og 12 % av oss spiser brunost daglig og ytterligere 18 % ukentlig, ifølge Norsk Monitor, en undersøkelse utført av Ipsos MMI.
Totalt står brunosten for ca. 10 % av osteforbruket i Norge per person. Det er liten forskjell mellom kvinner og menn når det gjelder brunostspising, men aldersforskjellen er tydeligere. Halvparten av de som spiser brunost minimum ukentlig er 55 år eller eldre. Det er flest som spiser brunost i Sogn og Fjordane, Hedmark og Oppland. Færrest spiser brunost i Oslo, Hordaland og Rogaland. Omsetningen av osten har imidlertid holdt seg jevnt i mange år.
– Salget av brunost har holdt seg relativt stabilt siden 90-tallet. I 2014 ble det solgt 9309 tonn brunost, mot 9698 tonn i 1997. Dette betyr at i 2014 spiste hver nordmann i snitt 1,8 kg brunost i året, avslutter Berg Hauge.
Fakta om brunost
- Brunost er en felles betegnelse på ost laget av myse med tilsetning av ku- eller geitemelk. Mysen, som felles ut fra ostestoffet under osteproduksjonen, kokes eller dampes inn og tilsettes melk og fløte av ku, geit eller en blanding av dette.
- 12 % av alle nordmenn spiser brunost daglig, 18 % ukentlig (Norsk Monitor, Ipsos MMI).
- I 2014 ble det solgt 9309 tonn brunost.
- I 2014 spiste hver nordmann i snitt 1,8 kg brunost i året.
- Totalt står brunost for ca. 10 % av osteforbruket i Norge per person.
- Det eksporteres i overkant av 500 tonn brunost årlig.
Se den populære Facebookvideoen her:
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom