Kistefos overtar Digitale Medier 1881

Digitale Medier 1881 tilbyr digitale katalogtjenester og digitale tjenester som 1881.no, eiendomspriser.no og regnskapstall.no. Selskapet forventer i år en omsetning på over 180 millioner kroner og et brutto driftsresultat på over 38 millioner kroner.
Saken vil bli meldt til Konkurransetilsynet umiddelbart, og partene avventer en godkjenning fra konkurransemyndighetene før transaksjonen gjennomføres. Overtagelsen forventes å finne sted i første kvartal 2017.
Digitale Medier 1881 (1881.no) vil med transaksjonen bli samordnet med virksomheten til Opplysningen 1881. Kistefos, som har vært på eiersiden i Opplysningen 1881 siden 2007, vil fremover eie og videreutvikle begge selskapene. Digitale Medier 1881 tilbyr digitale katalogtjenester, og har sin hovedvirksomhet rettet mot SMB-markedet (Små og mellomstore bedrifter) med rangering og eksponering på 1881.no og i mobile kanaler. Opplysningen 1881 tilbyr nummeropplysning på telefon og sms i tillegg til andre brukerbetalte tjenester.
- Digitale Medier 1881 er veldrevet og lønnsomt. Amedia har vært en god eier som har videreutviklet virksomheten på en offensiv måte siden konsernet overtok eierskapet av selskapet sommeren 2013. Vi ser nå fram til å satse videre på den posisjonen og markedskraften Digitale Medier 1881 har bygget opp, i form av en godt samordnet operasjon med Opplysningen 1881, sier investeringsdirektør Gunnar Jacobsen i Kistefos.
CFO i Amedia og styreleder i Digitale Medier 1881, Gisle Torheim, mener det er industrielt riktig og en framtidsrettet løsning for selskapet at Kistefos nå overtar.
- Amedias kjernevirksomhet er mediehusene, og vi velger å konsentrere vår virksomhet i enda sterkere grad rundt produksjonen av godt redaksjonelt innhold. Eierskiftet er derfor fornuftig og vil bidra til et skarpere og mer dedikert eierfokus på katalog- og listingsmarkedet, sier Torheim i en kommentar.
Digitale Medier 1881 og Amedia vil videreføre et samarbeid på utvalgte områder som tjener begge parter. To av datterselskapene til Digitale Medier 1881, Prisguide AS og Karriere.no AS, er ikke omfattet av transaksjonen og vil bli integrert i Amedias øvrige virksomhet.
Digitale Medier 1881 er den nest største aktøren i det norske katalog- og listingmarkedet på nett, etter Eniro (Gule Sider). På mobil er de to aktørene jevnstore. Digitale Medier 1881 har hatt jevn og god trafikkvekst de siste årene, og 1881.no er blant de 20 mest besøkte nettstedene i Norge. Mer enn totalt 1,4 millioner unike besøkende bruker tjenesten hver uke. Digitale Medier 1881 har sitt hovedkontor i Nydalen i Oslo med cirka 100 ansatte.
- Digitale Medier 1881 er en svært sterk nasjonal merkevare med en sterk markedsposisjon og betydelig distribusjonskraft, som vi tror det er mulig å utvikle videre på en god og offensiv måte. Vi overtar en moderne organisasjon med svært kompetent ledelse og medarbeidere, som vi ser fram til å jobbe videre med, sier Gunnar Jacobsen i Kistefos.
Bilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Tone Krohn Clausen ny direktør for abonnement i Amedia6.6.2025 10:00:08 CEST | Pressemelding
Tone Krohn Clausen er ansatt som ny direktør for Amedia abonnement.
Mona Terjesen (43) blir ny redaktør og daglig leder i Karmøynytt2.6.2025 14:04:42 CEST | Pressemelding
Mona Terjesen er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Karmøynytt. – Jeg gleder meg veldig. Karmøy er en spennende kommune, sier den erfarne journalisten og redaktøren.
Martin Kristiansen ny redaktør i Lofot-Tidende30.5.2025 15:37:30 CEST | Pressemelding
Martin Kristiansen (55) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder. Kristiansen tiltrer stillingen senest 15. august 2025.
Hordaland28.5.2025 10:06:02 CEST | Pressemelding
Øystein Silde Frønsdal (29) er tilsett som ny ansvarleg redaktør og dagleg leiar i avisa Hordaland på Voss. Han kjem frå avisa Firda, der han har vore konstituert i ei tilsvarande rolle sidan mars.
Agder-skoler blir arena for Amedias ung-prosjekt27.5.2025 10:00:22 CEST | Pressemelding
Amedia har valgt Agder som arena for «Ungt medborgerskap», et prosjekt som skal få unge til å bli mer kritiske og samfunnsbevisste.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom