Lederne

Smilefjes som motivasjon?

Del
Forbundsleder Lederne, Jan Olav Brekke,
Forbundsleder Lederne, Jan Olav Brekke,

Hva forteller du egentlig hvis du på vei ut av Elkjøp tykker på knappen ved døra med et surt fjes? Betyr det at du er misfornøyd med betjeningen, varene eller opplegget butikken har? Svaret er at det selvfølgelig ikke er mulig å vurdere. Samtidig er det ingen tvil om at mange bedrifter vurderer sine ansatte ut fra en slik tilbakemelding. Dermed kan din frustrasjon over at butikken har for høye priser, bli oppfattet som dårlig service fra de som jobber i butikken.

Tilsvarende hvis du snakker med en kundebehandler hos GET eller Sector alarm på telefonen, så får du en SMS rett etter med spørsmål om hvor fornøyd du var med kundebehandlingen. Du skal gi en karakter fra 1-6. Hvis du gir en 1er oppfattes det trolig som om du er misfornøyd med jobben kundebehandleren gjorde. Men grunnen kan jo være at du er misfornøyd med produktene eller reglene bedriften har.

Det er svært positivt at kunder kan få gi tilbakemeldinger til bedrifter om hvor forhøyd de er med produktet, tjenesten eller servicen. Men å gjøre dette ved å trykke på et smilefjes eller gi en karakter er vi usikre på om er særlig treffsikkert. Kombinert med stadig flere bedrifter som lager interne karaktervurderinger av egen ansatte, får vi en utvikling mot et helt annet arbeidsliv enn vi kjenner i Norge.

Filosofien til HR-konsulenter og stadig flere toppledere er åpenbart at ansatte og mellomledere bør få karakterer, slik at de kan bli motivert til å gjøre en god jobb. Dermed følger det også at får man god karakter får man lønnsøkning, mens i motsatt fall er resultatet det motsatte. Blant annet fortalte Stavanger Aftenblad i fjor at hvis man fikk karakteren 1 hos Statoil, så fikk man null i lønnsøkning.

Norsk arbeidsliv har tradisjonelt vært preget av høy grad av likeverdighet og respekt mellom toppledere, mellomledere og arbeidstakere. Dette tror vi også er verdier man bør fortsette å dyrke, framfor å innføre stadig mer amerikanskinspirert HR-ledelse. Denne form for hard HR er noe helt annet enn det som har kjennetegnet den norske ledelsesfilosofien. Vi er også svært kritiske til systemer der ansatte skal vurderes med smile-/sure-fjes eller karakterer.

Vi har ingen tro på at medarbeider skal la seg inspirere av slike systemer, enten det baseres på kundenes tilbakemelding eller lederes vurderinger. Faglig har vi støtte for dette synspunktet bl.a. fra professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI, som til E24 for et drøyt år siden uttalte at «det er unison enighet i forskningsmiljøene om at denne type målesystemer ikke fungerer».

Jan Olav Brekke

Forbundsleder, Lederne

Kontakter

Bilder

Forbundsleder Lederne, Jan Olav Brekke,
Forbundsleder Lederne, Jan Olav Brekke,
Last ned bilde

Om Lederne

Lederne
Lederne
Storgata 25
0184 Oslo

22 54 51 50https://lederne.no/

Vi bygger gode ledere

Lederne er en partipolitisk uavhengig organisasjon for ledere i norsk arbeidsliv. Vi tilbyr trygghet, lederutvikling og tilhørighet for ledere på tvers av bransjer og på alle nivå.

God ledelse skaper verdier for Norge og trivsel på små og store arbeidsplasser. Med gode ledere får vi færre konflikter. Gode ledere bygger et bedre samfunn.

Lederne tilbyr lederutvikling og tilhørighet for ledere på tvers av bransjer og på alle nivå. Lederne skal bygge bro og fremme lederes interesser i arbeidslivet. Sammen skal vi bidra til mangfold og skape rammer for god ledelse.

Følg pressemeldinger fra Lederne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lederne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lederne

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye