Narvesen lanserer veganpølser

- Dette er et stort og spennende steg for Narvesen. Vi vet at mange gjerne vil redusere mengden rødt kjøtt, mettet fett og salt de spiser, men som pølsespesialist vet vi også at nordmenn elsker å kose seg med pølser året rundt. Ved å tilby et kjøttfritt alternativ vil vi gi kunder som ønsker det muligheten til å velge litt sunnere, samtidig som de får en ekte pølseopplevelse, sier Stian Breivik, markedssjef i Narvesen.
Protein-vinner
Mange vil gjerne ha mer protein inn i kosten, og spesielt de som trener mye kan ønske seg det ekstra påfyllet som proteinrike matvarer gir. At tunfisk, egg og kylling har høy proteinandel er kjent for de fleste, men med hele 31 gram protein per 100 gram dankes de ut av veganpølsene.
- Vi opplever en økende etterspørsel etter smartere, sunnere og grønnere mat, og vi tror at kioskmarkedet nå er modent for en slik pølsevariant. Trender som «kjøttfri mandag» viser også at det ikke bare er vegetarianere og veganere som ønsker seg dette, men også de som velger plantebasert av og til. Vårt mål er at dette skal bli et fast innslag i Narvesens pølsesortiment, sier Breivik.
Samarbeid med veganbloggere
Veganpølsene er produsert i Tyskland, hvor det allerede er stor interesse for vegetar- og veganprodukter, ikke minst i form av pølser. Der som her hjemme stiller forbrukerne stadig høyere krav til kvalitet og smak.
- Vi har brukt mye tid på å finne frem til de riktige pølsene, da vi ikke var villige til å gå på akkord med smaken. Blant annet har vi fått hjelp fra noen av Norges mest profilerte veganbloggere for å finne frem i jungelen av produkter. Blant de to variantene vi har valgt har hot dog-typen en mild smak og er et godt alternativ til grillpølse, mens chorizo-typen baserer seg på klassiske spanske smaker, med en touch av røkt paprika, sier Asbjørn Koller, markedssjef i Leiv Vidar, som er importør av pølsene til Norge.
Om veganpølsene
De nye veganpølsene vil koste kr. 39,- og serveres med et eget fiberrikt, grovt pølsebrød. Pølsene kommer i salg i fem utvalgte Narvesenbutikker fra 4. november:
Oslo: Narvesen 830 Oslo S og Narvesen 837 National Vestibyle
Trondheim: Narvesen 321 Trondheim Torg
Stavanger: Narvesen 402 Fiskepiren
Bergen, Narvesen 474 Torgalmenningen
Innholdsfortegnelse:
Hot dog: Seitan (vann, hveteprotein) 83%, solsikkeolje, salt, gjærekstrakt, fortykningsmiddel E410, løk, krydder (inneholder sennep), paprikaekstrakt, røykaroma.
Chorizo: Seitan (vann, hveteprotein) 64%, rød paprika, fett fra kokosnøtt, løk, gjærekstrakt, krydder (inneholder selleri og sennep), salt, fortykningsmiddel E410, røykaroma.
Næringsinnhold Per 100 g |
Veganpølser/ «Hot dog» |
Veganpølser/ Chorizo |
Vanlige grillpølser |
Salt |
1,7 g |
1,8 g |
2,0 g |
Protein |
31,0 g |
29,0 g |
10,0 g |
Energi |
1023 KJ/ 269 kcal |
1035 KJ/ 247 kcal |
946 KJ/ 226 kcal |
Karbohydrat -Hvorav sukkerarter |
3,7 g -0,4 g |
5,9 g -2,9 g |
6,0 g |
Fett -Hvorav mettet |
15 g -1,3 g |
11,2 g -9,3 g |
18,0 g -7,5 g |
Til sammenligning: Proteininnhold i tunfisk (27g/ 100g), egg (13 g/100g), og kylling (24 g/100g).
Nøkkelord
Kontakter
Thea KjendlieKommunikasjonsrådgiver, Reitan Convenience
Tel:+47 90 02 60 23thea.kjendlie@reitanconvenience.noBilder

Om REITAN
Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Reitan Convenience har 2360 utsalgssteder, og hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Johannes Sangnes.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.6.5.2025 14:58:42 CEST | Pressemelding
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste skiftende utstillingene på utstillingsprogrammet. På sensommeren åpner PoMo utstillingen "Pablo Picasso – The Code of Painting". Fra 1. august til 26. oktober kan du oppleve utstillingen som utforsker den siste perioden av Picassos kunstnerskap. Videre i 2026 presenterer PoMo en stor utstilling dedikert til Louise Bourgeois’ liv og virke, fra 5. februar til 31. mai 2026.
Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden28.3.2025 11:58:00 CET | Pressemelding
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i Danmark. Med betydelige investeringer innen eiendom og handel, kultur- og byutvikling, ansvarlig matproduksjon og god kapitalforvaltning er det tid for å takke våre Kjøpmenn, samarbeidspartnere, medarbeidere, leietakere, hotellgjester og kunder.
Øyvind på Britannia er Norges beste bartender25.3.2025 17:04:26 CET | Pressemelding
Britannia Bar ble i går tildelt tre prestisjepriser under årets Bartenders’ Choice Award i Stockholm: Best Cocktail Bar Norway, Best Cocktail Menu Norway og Best Bartender Norway, sistnevnte til Executive Bar Manager Øyvind Lindgjerdet for hans visjonære arbeid.
PoMo et moderne kunstmuseum med rosa løper for alle15.2.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
PoMo, Trondheims nye kunstmuseum, åpner dørene i dag lørdag 15. februar 2025 kl. 12:00. PoMo har som mål å være et inkluderende og tilgjengelig museum – et museum med rosa løper for alle, uavhengig av forhåndskunnskaper om kunst.
Elitekokk tar over Brasserie Britannia28.1.2025 18:45:00 CET | Pressemelding
27. januar viste Håvard Werkland muskler i Bocuse d’Or i Lyon – verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse. Nå er han klar for å sette sitt preg på Brasserie Britannia i Trondheim, hvor han tar over som daglig leder i mars 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom