1 av 2 velger miljøvennlige hoteller i sommer - Slik gjør du ferien grønnere

- Vi Nordmenn blir mer og mer bevisste på miljø og bærekraftighet, men det er likevel noe de færreste bevisst tenker på når de skal på sommerferie. Heldigvis er ikke så mye som skal til for at ferien blir litt grønnere, og at man bidrar til sunnere og mer bærekraftig turisme, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.
Det skal være enkelt å velge grønt
Som en del av verdens største reisekonsern er det vår oppgave å bidra til bærekraftig turisme og samtidig hjelpe våre kunder med å ta grønne valg. De fleste av Star Tour sine hoteller har såkalt ISO Sertifisering, i tillegg til det implementeres også et nytt Travellife-sertifikat på alle Star Tour sine konsepthoteller. Travelife-sertifiseringen ivaretar også arbeidsmiljø, utdanning av hotellpersonalet, utarbeidelse av miljøpolicy og regelmessig resultatmåling med mer. Alle Star Tour sine ISO- og Travelife-sertifiserte hoteller er merket med Beste eller Godt Miljøvalg.
Her er noen tips fra UNESCO om hvordan man gjør ferien litt grønnere:
- Senk eller steng av varmen i hjemmet når du reiser på ferie.
- Slå av lamper og unødvendig belysning mens du er borte.
- Apparater som står i Stand-by modus trekker fortsatt strøm og kan være brannfarlig, trekk ut kontakten.
- Velg et flyselskap eller hotell som bevisst jobber med bærekraftighet. Se etter merking på selskapets nettsider.
- Små hoteller kan være miljøverstinger. De større hotellene har ofte bedre rutiner og flere ressurser til å jobbe systematisk med kildesortering, håndtering av kjemikalier osv.
- Reis gjerne med kollektivtransport på reisemålet. Da får du i tillegg innblikk i hverdagslivet der du er.
- Pakk lett, ta bare med deg det du virkelig trenger. Skulle du trenge noe mer så kan man alltids kjøpe det på reisemålet, og samtidig støtte lokalt næringsliv.
- Bruk håndkleder mer enn en gang.
- Avstå fra å få rommet ditt vasket hver eneste dag, da sparer man både vann og kjemikalier.
- Ikke brukt mer vann og strøm enn du må. Eksempelvis, ikke la vannet renne mens du pusser tennene.
- Kildesorter avfall hvis det er mulig.
Utvalgte grønne hotell:
Blue Star Althea beach – Kypros – Pris fra 3528,-
Blue Village Family Life Pascha Bay – Tyrkia - Pris fra 2303,-
Sensimar Kalliston Resort & Spa by Atlantica– Kreta – Pris fra 7078,-
Family Life Alcudia Pins– Mallorca – Pris fra 4078,-
Family Life Mar de Menorca– Menorca – Pris fra 7578,-
Blue Star Atlantica Princess– Rhodos – Pris fra 3868,-
Sensimar Grand Mediterraneo Resort and Spa by Atlantica– Korfu – Pris fra 8413,-
Family Life Club Marmari Beach by Atlantica– Kos – Pris fra 4858,-
Family Life Baia di Conte– Sardinia – Pris fra 5278,-
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i Star Tour
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@startour.noBilder



Lenker
Om TUI Norge
TUI Nordic/ Star Tour er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Konsernet ble etablert i 1961 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. TUI Nordic/ Star Tour består av reisearrangørene Star Tour, TEMA, Nazar og WonderCruises, Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark, Finnmatkat i Finland og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende turistkonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2013/14 noterte TUI Group en omsetning på €18.7mrd og et resultat på €869m. Gruppen har ca. 77.000 ansatte i 130 land og tilbyr ca 30 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 130 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med cruise skip som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste turistkonsern i verden er TUI. medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Ferieoppførselen vi helst ikke vil innrømme14.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– Jeg håper det ikke skjuler seg store mørketall her, sier kommunikasjonssjef i TUI Anne Mørk-Løwengreen. Reiseoperatøren har nemlig spurt nordmenn om hvordan de oppfører seg på ferie.
TUI lanserer to nye reisemål i Portugal10.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Denne sommeren kan nordmenn oppdage to nye perler langs den portugisiske rivieraen. TUI utvider sommertilbudet med Cascais og Estoril.
Flere nordmenn velger eksotisk i sommer7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– En klassisk Syden-reise er fortsatt mest populært, men 57 % flere velger en litt lengre flyreise til et mer eksotisk reisemål denne sommeren, sier kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
Ukas tall fra TUI: 33 9454.7.2025 12:01:03 CEST | Pressemelding
Hver uke presenterer vi et tall som beskriver verdens største reiseoperatør TUI på en aller annen måte. Tallet denne uka er 33 945.
Rydder 400 kilo søppel fra strendene på Rhodos30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver gang TUI Junior Academy rydder strender på Rhodos, fjerner de i snitt 400 kilo plast og annet søppel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom