Filmen «Brev til fremtiden» vant Coop Miljøpris!

Coop omsetter økologiske matvarer for mer enn noensinne og bare innenfor kategorien barnemat står de økologiske produktene for nesten femti prosent av salget. I Coop Miljøpris ville Coop engasjere sine kunder, medlemmer og resten av den norske befolkningen til å lage en reklamefilm for hvorfor man skal spise økologisk mat. Juryen hadde en tøff jobb foran seg med mange innsendte bidrag med høy kvalitet. Helge Kallevik sjarmerte juryen med filmen der en gravid dame skriver et brev til sitt fremtidige barn, med ord om å gi henne en sunn start på livet. Med dette tok Kallevik seieren og får 75.000 kroner og et kunstverk av Nico Widerberg.
Dette sier juryen om vinnerbidraget:
En søt film, som likevel får frem budskapet tydelig, uten å vifte med en streng pekefinger. En av utfordringene med å tenke økologisk er at vi egentlig vet at vi burde være mer oppmerksomme på dette i hverdagen. Ved å minne oss på dette på en stillferdig, men likevel sterk måte, klarer filmen å få budskapet til å sitte. Rent teknisk er også denne blant de aller beste. Spesielt må foto og klipp fremheves!
Har økt interessen
Helge Kallevik sier at han har blitt mer bevisst på sunn mat og økologi etter at han satte seg inn i temaet for miljøprisen. – Når det gjelder interesse for økologi, har interessen for sunn mat økt etter at jeg deltok i konkurransen, sier Helge Kallevik. – Jeg har kjøpt meg juicer og prøver å få i meg frukt og grønt hver dag. Konkurransen har virkelig vært en oppvekker for alt som skjer med frukt før det havner i dagligvarebutikken. Andreplassen i konkurransen ble hentet hjem til Akershus av Pål Erik Helgerud (24) fra Ski og Daniell N. de Sousa (23) fra Svartskog for filmen «Økologiske egg». De fikk 25.000 kroner og et kunstverk av samme kunstner. – Denne filmen viser at det også går an å snakke om økologi på en humoristisk måte, sier juryen.
Om Coop Miljøpris 2016
Konkurransen ble utlyst i januar og gikk fram til mai. Det kom inn hele 37 bidrag som alle kan sees her: http://miljoprisen.coop.no/ .Det er et mål at bidragene skal kunne brukes i Coop sin markedsføring av økologiske produkter.
Juryen i år har bestått av:
Kim Bjørnqvist, tidligere kreativ direktør for Publicis, har sittet i Cannes juryen for Golden Lion
Jon-Frede Engdahl, daglig leder i Kolonihagen og én av gründerne av restaurant Maaemo
Emil Mohr, daglig leder i Debio, godkjennelsesorgan for økologiske produksjoner i Norge
Per-Olav Andersen, markedssjef Coop Norge Handel
Laila Buhaug, kommunikasjonssjef Coop Norge Handel
Knut Lutnæs, miljøsjef Coop Norge Handel
Nøkkelord
Bilder

Lenker
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
Extra vinner pris for sunnere kosthold19.3.2025 15:55:30 CET | Pressemelding
I dag ble Extra kåret til vinner av utmerkelsen for sunnere kosthold under #MerAv-seminaret på UMAMI-messen. Prisen ble delt ut som anerkjennelse for konseptet «Alltid 8», som har hatt en imponerende vekst og bidratt til økt forbruk av frukt og grønnsaker blant norske forbrukere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom