Rekordvekst for lavpriskjeden Extra
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.

Analyseselskapet NielsenIQ beregnet det totale dagligvaremarkedet i 2024 til 226,8 milliarder kroner, og oppgir at lavprisbutikkene økte sin samlede markedsandel til 66,3 prosent av omsetningen.
Coops egne tall viser at lavpriskjeden Extra fortsatte den sterke veksten fra de siste årene. Kjeden oppnådde en markedsandel på 18 prosent etter en oppgang på 0,7 prosentpoeng fra 2023.
– I en dyrtid der flere forbrukere legger handleturen til lavpriskjedene, er det gledelig at ekstra mange velger nettopp Extra. Vår jobb er å sørge for lavest mulig priser, i tillegg til størst utvalg i lavprissegmentet, og det er tydelig at stadig flere kunder merker seg at vi lykkes med dette, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra, som ved årsskiftet hadde 578 butikker fordelt over hele landet.
– Ved at vi er medlemseid får kundene også glede av kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler, i tillegg til de lave prisene. Vi er stolte av den sterke veksten i 2024, noe som skyldes innsatsen til våre fantastiske ansatte, og det vil overraske meg stort om noen av lavpriskonkurrentene kan vise til tilsvarende vekst i markedsandeler. Denne solide veksten styrker vår konkurransekraft og våre forutsetninger for å holde prisene lavest mulig fremover, sier Jensen.
Coop hadde totalt 1107 dagligvarebutikker ved årsskiftet, og dermed Norges nest største dagligvareaktør. Samlet sett var Coops markedsandel av dagligvaremarkedet uendret på 29,3 prosent i 2024 sammenlignet med året før.
– I et krevende dagligvaremarked, der lavpriskjeden Extra virkelig fosser frem, står våre øvrige kjeder sterkt i sine deler av markedet. Vi ser fra ferske omdømmeundersøkelser at nordmenn har høy tillit til Coop, og vi vet at vår eierform er en stor konkurransefordel. I fjor delte vi ut et rekordhøyt kjøpeutbytte til samvirkelagenes 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer, og dette viser hvordan Coop skaper og deler verdier. Det lønner seg for kundene å velge Coops kjeder, og det er vår viktige jobb å bevise at det gjelder også i tiden fremover, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Utviklingen for Coops kjeder i den tradisjonelle delen av dagligvaremarkedet i 2024 (2023 i parentes), ifølge Coops egne tall:
- Extra: 18,0 % (17,3 %)
- Coop Prix: 3,1 % (3,3 %)
- Obs: 4,4 % (4,6 %)
- Coop Mega: 2,9 % (3,1, %)
- Coop Marked: 0,5 % (0,6 %)
- Matkroken: 0,4 % (0,4 %)
- Totalt for Coop: 29,3 % (29,3 %)
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Extra vinner pris for sunnere kosthold19.3.2025 15:55:30 CET | Pressemelding
I dag ble Extra kåret til vinner av utmerkelsen for sunnere kosthold under #MerAv-seminaret på UMAMI-messen. Prisen ble delt ut som anerkjennelse for konseptet «Alltid 8», som har hatt en imponerende vekst og bidratt til økt forbruk av frukt og grønnsaker blant norske forbrukere.
Norske forbrukere kårer Coop og Änglamark til bærekraftsvinnere – for fjerde år på rad12.3.2025 18:12:46 CET | Pressemelding
For fjerde år på rad har norske forbrukere kåret Coop til den mest bærekraftige aktøren i dagligvarebransjen, i merkevarestudien Sustainable Brand Index. Samtidig vinner Coops produktserie Änglamark prisen for mest bærekraftige merkevare på tvers av alle kategorier.
Fem år siden pandemien: Nordmenn ruster seg for ny krisesituasjon12.3.2025 07:29:07 CET | Pressemelding
Stadig flere nordmenn tar nå grep for å sikre seg. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom