Norsk næringsliv og myndigheter sammen mot avskoging
Statsminister Erna Solberg, informerte i dag om at Norge slutter seg til Amsterdamerklæringen for å stoppe avskoging knyttet til produksjon av palmeolje, og for å nå målet om fullt ut bærekraftige forsyningskjeder for palmeolje innen 2020.
- Vi er fornøyd med at Regjeringen velger å slutte seg til erklæringen. Dette har bransjen ønsket, og vi ser frem til et samarbeid med norske myndigheter i arbeidet for å sikre en bærekraftig produksjon av palmeolje, sier fagsjef i NHO Mat og Drikke og sekretariatsleder for NISPO, Dag Kjetil Øyna.
Norsk mat- og drikkenæring har, gjennom det norske initiativet for bærekraftig palmeolje (NISPO), også besluttet å slutte seg til erklæringen.
- Norsk mat- og drikkenæring slutter seg til det europeiske initiativet for å forsterke næringens arbeid som ble startet i 2014. Dette gir oss også en mulighet til å ytterligere påvirke arbeidet som industrien i Europa gjør på dette området, sier Øyna.
Bedriftene i NISPO jobber aktivt for en bærekraftig utvikling av palmeoljeproduksjon og ber norske myndigheter om en dialog om konkretisering av arbeidet under Amsterdam-deklarasjonen, og forventningene til samarbeidet med bedriftene.
Det bør også vurderes i hvilken grad dette arbeidet kan knyttes til FNs bærekraftsmål, særlig mål nummer 12 – Ansvarlig forbruk og produksjon, og 15 - Beskytte, gjenoppbygge og fremme bærekraftig bruk av jordas økosystemer, sikre bærekraftig forvaltning av skog og trygge artsmangfoldet.
Et møte om oppfølgingen av erklæringene i regi av det nederlandske formannskapet i EU finner sted i Brussel 24. juni. Der vil NISPO, ved Dag Kjetil Øyna, offisielt meddele at næringen slutter seg til erklæringen.
Bakgrunn:
På en EU-konferanse om globale verdikjeder i Amsterdam 7. desember 2015 signerte Tyskland, Danmark, Nederland og Storbritannia to erklæringer om palmeolje og avskoging i forsyningskjeder.
Erklæringene uttrykker politisk støtte til iverksetting av New York-erklæringen om skog i Europa, næringslivets innsats for å fjerne avskoging fra sine forsyningskjeder og samarbeid mellom offentlig og privat sektor på europeisk nivå. Begge erklæringene omfatter konkrete målsetninger for 2020, om fullt ut bærekraftig palmeolje, og for å fjerne avskoging fra forsyningskjedene til alle landbruksprodukter som er knyttet til avskoging, og som er knyttet til europeisk handel eller investeringer.
Om NISPO:
Det norske initiativet for bærekraftig palmeolje (NISPO) ble etablert i 2014 etter initiativ fra NHO Mat og Drikke og Unilever Norge. Bedriftene i initiativet, fra små matbedrifter til store hotellkjeder, forplikter seg til å benytte bærekraftig produsert eller sertifisert palmeolje i henhold til kriteriene til Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Selskapene skal gradvis og innen utgangen av 2018, fase ut bruken av palmeolje, eller gå over til segregert eller sporbar og bærekraftig produsert palmeolje, og dokumentere fremdrift årlig.
Målene for initiativet, vedtatt i 2014:
- Forhindre at produksjon av palmeolje bidrar til ødeleggelse av regnskog.
- Redusere etterspørselen etter palmeolje og/eller bidra til at all palmeolje som benyttes skal være bærekraftig produsert, med respekt for mennesker, dyr og miljø.
- Styrke samarbeidet mellom næringsliv, sivilt samfunn og myndigheter.
- Benytte de mest anerkjente sertifiseringsordninger (RSPO) for å garantere at palmeoljen vi kjøper er bærekraftig produsert.
Følgende bedrifter deltar:
- Coop Norge
- Norgesgruppen
- Nordic Choice Hotels
- Umoe Restaurants
- Findus Norge
- Hennig-Olsen Is
- Mills
- Mondelēz Norge
- Nestlé Norge
- Orkla
- Unilever Norge
- Felleskjøpet Rogaland Agder
- Felleskjøpet Agri
- Fiskå Mølle
- Norgesfôr
Det europeiske industriinitiativet: http://imace.org/wp-content/uploads/2015/12/PR_CtoS_final-ESPOAG-3.pdf
Det europeiske myndighetsinitiativet: http://www.euandgvc.nl/documents/publications/2015/december/7/declarations-palm-oil
Om Palmeolje: https://www.nho.no/palmeolje/forside/hva-er-palmeolje/
Kontaktperson:
Dag Kjetil Øyna, fagsjef i NHO Mat og Drikke og sekretariatsleder i NISPO
Epost: dko@nhomd.no
Telefon: 913 69 561
Nøkkelord
Om NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.
Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Grensehandelen fortsetter å vokse – nær en milliard i måneden12.8.2025 08:10:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn bruker i snitt en knapp milliard kroner på grensehandel hver måned. NHO Mat og Drikke fatter ikke hvorfor myndighetene ikke gjør noe for å bremse utviklingen.
-Handlingslammelse gir fortsatt vekst i grensehandelen13.5.2025 08:33:43 CEST | Pressemelding
-Hvordan regjeringen trodde den kunne klare å redusere grensehandelen uten å løfte en finger, er uforståelig. Hurdalsplattformens løfte om å sette inn tiltak for å redusere grensehandelen er ikke fulgt opp. Resultatet ser vi nå i form av stadig økende grensehandel, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til25.4.2025 15:58:26 CEST | Pressemelding
-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.
-Unnlatelsenes pris11.2.2025 08:12:12 CET | Pressemelding
-Tapt omsetning og skatteinntekter på norsk side av grensen er prisen å betale for at regjeringen har unnlatt å følge opp egne lovnader i Hurdalsplattformen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en kommentar til de nye grensehandelstallene som SSB la frem tirsdag 11. februar.
Markedsføringsforbud: Rykk tilbake til start!25.11.2024 12:29:04 CET | Pressemelding
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe. Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier NHO Mat og Drikke
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom