Seilte gjennom virtuell Stad skipstunnel
‒ Vi tester muligheten for å gjennomføre sikker seilas med dimensjonerte fartøy under dårlige værforhold. Erfaringer fra simulatoren vil gi svar på om planer for fendring, belysning, entrings- og ledekonstruksjoner og navigasjonsmerking stemmer overrens med virkeligheten, opplyser Kystverkets prosjektleder for forprosjektet til Stad skipstunnel, Terje Andreassen.
Skipstunnelen er modellert etter målene og dimensjonene som er planlagt, mens skipsmodeller er modellert etter fartøy som er dimensjonert for å passere gjennom skipstunnelen. Konkret var det modell etter hurtigruteskipet MS ”Midnatsol” og et fraktefartøy på 150 meter som ble brukt i simulatoren.
Realistiske testforhold
I simulatoren har fartøyene navigert under realistiske forhold i lys og mørke. Navigatørene har seilt i ulike værforhold, og med ytre påvirkninger som bølger, strøm og vind. Simulatortesting gir mulighet for å teste ut seilas med realistiske skipsmodeller som er modellert med tilsvarende skrog, manøvreringsegenskaper og motorkraft som i virkeligheten, og under realistiske forhold som stemmer overrens med sjøkart og værforhold. Simuleringen ble gjennomført ved Force Technology i København.
‒ Vi har fått gjort veldig virkelighetsnære simuleringer, som har stor verdi for forprosjektet, sier Andreassen.
‒ Med god hjelp fra to erfarne kapteiner og loser har vi fått svar på hvordan det er å seile med hurtigruten og et frakteskip gjennom skipstunnelen i ulike værforhold. Det er litt trangt, men det fungerer å seile et 23 meter bredt fartøy gjennom skipstunnelen slik den er prosjektert i dag.
‒ En spesiell opplevelse
Statslos Hans Lennart Sævik, som til daglig er stasjonert ved Kystverkets losstasjon i Ålesund, var en av losene som deltok under simulatorseilasen. Etter 18 år som rådgiver om bord i fartøy er han godt kjent med utfordringene som de sjøfarende møter på Stad.
‒ De som kjenner til Stad har stor respekt på området, fordi de vet hva de kan møte der. Er det dårlig vær må du tenke deg godt om for hvilken rute du skal ta for ikke å få skade på båt og last, sier Sævik.
Statslosen beskriver det å seile gjennom skipstunnelen som en spesiell opplevelse.
‒ Å seile gjennom et fjell er noe jeg aldri før har gjort. Det var utfordrende, og jeg kjente at hjertet slo litt ekstra fort da vi begynte å nærme oss inngangen. Det var en positiv opplevelse å komme gjennom, forteller Sævik. Kapteiner fra Hurtigruten og NorthSea Container Line (NCL) har ført de modellerte fartøyene gjennom skipstunnelen. Erfaringer fra simulatortesting vil inngå i en endelig rapport som skal oversendes Samferdselsdepartementet våren 2017. Forprosjektet, og etterfølgende kvalitetssikring KS2, legger grunnlaget for videre behandling i Stortinget.
Det er filmmateriale, inklusive intervjuer, tilgjengelig for redaksjoner som ønsker å produsere egne saker. Ta kontakt for nedlasting via FTP-server. Kontakt: pal.are.lilleheim@kystverket.no eller anne.grethe.nilsen@kystverket.no
FAKTA
Kystverkets planstatus
- Utarbeider på oppdrag fra Samferdselsdepartementet forprosjekt, reguleringsplan med konsekvensutredning (KU) for Stad skipstunnel. Jobber videre med driftskonsept og gevinstrealiseringsplan for Stad skipstunnel basert på forundersøkelser som ble ferdigstilt i 2014. Endelige rapporter skal overleveres Samferdselsdepartementet våren 2017.
- I forprosjektet inngår det et teknisk forprosjekt som skal ferdigstilles innen september 2016. Så langt er det foretatt miljø- og geotekniske undersøkelser og gjennomført befaringer ved tunellområdet. Numerisk analyse og test tank forsøk skal gjennomføres i løpet av sommeren.
- Forprosjektet, og etterfølgende kvalitetssikring KS2, legger grunnlaget for videre behandling i Stortinget med hensyn til endelig finansiering og gjennomføring.
- Stortinget har i siste periode av Nasjonal transportplan 2014-2023 satt av en milliard kroner til Stad skipstunnel. I fagetatenes plangrunnlag til NTP 2018-29 ligger prosjektet inne på høy ramme.
Dimensjoner
- Dimensjonen blir sammenlignet med en lang fjellhall, eller vegtunnel med ekstra stort tverrsnitt.
- Avhengig av trafikkmodell, vil det kunne passere mellom 70 og 120 fartøy i døgnet gjennom skipstunnelen. Aktuelle fartøy er passasjertrafikk som hurtigruten, hurtigbåter og mindre cruiseskip, samt lasteskip og godstrafikk, og motordrevne fritidsbåter.
- Et skissert driftskonsept foreslår at Kystverkets sjøtrafikksentraltjeneste vil føre tilsyn med skipstrafikken som går ved og gjennom skipstunnelen. Skipstunnelen vil være merket og opplyst, og ha ulike sikkerhets- og varslingssystemer, tilsvarende som i en vegtunnel.
Virkninger
- Reduserer risikoen for skipsulykker og styrker sjøsikkerheten ved Stad.
- Reduserer ventetid og gir økt effektivitet for sjøtransport av folk og gods.
- Mer forutsigbar sjøtransport forbi Stad vil medføre drivstoffbesparelser og mindre avgasser fra fartøy.
- Effektiv trafikkstyring med ”slot” tider, tilsvarende som for flytrafikk, bidrar til å styrke miljøvennlig sjøtransport.
Nøkkeltall
- Lengde: 1700 meter.
- Høyde mellom bunn og tak: 49 meter.
- Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter.
- Areal på tverrsnitt: 1625 m2.
- Volum uttak fast fjell: Ca. 3 million m3. Tilsvarer cirka 7,5 million tonn med sprengt fjell.
- Estimert byggetid: Ca. 3-4 år
- Estimert byggekostnad: Ca. 2,3 milliard kroner
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Seiling gjennom virtuell Stad skipstunnel
Nøkkelord
Kontakter
Pål Are LilleheimSeniorrådgiver
Tel:+47 926 87 085pal.are.lilleheim@kystverket.noAnne Grethe NilsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 488 90 838anne.grethe.nilsen@kystverket.noLenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Nødreparasjoner av moloer i Sørvær og Mefjordvær fullført8.4.2025 09:26:31 CEST | Pressemelding
Etter omfattende stormskader i november 2024 har Kystverket nå ferdigstilt midlertidige reparasjoner av moloene i Sørvær (Finnmark) og Mefjordvær (Troms). Tiltakene er gjennomført for å beskytte viktig infrastruktur og trygge ferdselen i områdene frem til de planlagte permanente reparasjonene kan utføres.
Cruisetrafikken flata ut i 20246.3.2025 15:30:03 CET | Pressemelding
Cruisetrafikken fortsatte ikke å øke i fjor, sammenlignet med 2023. Rundt 1,5 millioner unike cruisepassasjerer besøkte norske havner i løpet av 2024. Her får du en oppsummering av fjorårets cruisetrafikk i norske farvann og prognoser for 2025-sesongen.
42 omkom i norske havner – enkle grep kan redde liv28.2.2025 08:20:00 CET | Pressemelding
Over 40 personer har mistet livet etter å ha falt i sjøen fra fortøyde fritidsbåter de siste fem årene. Mange av ulykkene kunne vært unngått med enkle sikkerhetstiltak, mener Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.
Stad skipstunnel: Fire tilbydere er prekvalifisert27.2.2025 14:50:22 CET | Pressemelding
Seks entreprenører meldte seg til å bli prekvalifisert for å kunne bygge Stad Skipstunnel. Nå er fire av dem kvalifisert til å gi tilbud.
Ny satellitt for havovervåking på rekordtid20.2.2025 13:58:44 CET | Pressemelding
Nå har Kystverket bestilt en ny AIS-satellitt. I samarbeid med Norsk Romsenter skal den helnorske lavbane-satellitten bygges på rekordtid. - AISsat-4 blir et verdifullt tilskudd i en fase der flere av våre operative satellitter nærmer seg slutten av sin forventa levetid, kommenterer kystdirektør Einar Vik Arset.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom