Abelia

Fagfolkene høyere status enn lederen

Del
Ny undersøkelse viser at 2/3 av ledere i kunnskapsbedrifter mener at fagfolk har høyere status internt i bedriften enn selve lederen. Med dette bekreftes antagelsen om at kunnskapslederen ikke er som andre ledere. - Økt bevissthet om hva som skal ligge i selve lederrollen blir bare viktigere og viktigere, sier administrerende direktør Paul Chaffey i NHO-foreningen Abelia.

Lederen en gallionsfigur
Kunnskapslederen står ovenfor mange dilemmaer. 2/3 av lederne sier at topplederjobben innebærer at de skal være bedriftens ansikt utad, samtidig som de skal være en motiverende leder internt. 20 % har opplevd kritikk internt fra medarbeideren fordi de ikke forstår bedriftens løsninger og tjenester. Mange oppgir at de er svært forsiktige med hva de uttaler seg om og trekker gjerne på fagfolkene sine.

Synliggjøring er viktig
92 % forteller at aktiv synliggjøring av spisskompetanse er viktig. - Kunnskapsbedrifter lever av sin spisskompetanse, og synliggjøring av denne er derfor svært viktig. Samtidig kan kunnskapslederen oppleve å bli motarbeidet av fagfolkene nettopp på ekstern profilering. Dette handler i stor grad om manglende forståelse for de ulike rollene, sier Elin Festøy, daglig leder i Madigan kommunikasjon.

Fagfolk høyest status i kunnskapsbedriften
2/3 oppgir at fagfolkene i noen eller større grad har høyere status enn lederen internt i bedriften. Nettopp et tydelig tegn på flate strukturer. En kunnskapsleder lykkes kanskje nettopp når han/hun er en dyktig fasilitator som trekker i trådene og som lar fagfolkene utfolde seg – slik som regissøren som har gjort jobben når teppet går opp på premieredagen.

Leder eller fagekspert?

64 % sier at det er viktigere at ledere motiverer enn at de er faglig orientert. Samtidig påpekes det at fagkompetanse er viktig for å få respekt blant medarbeiderne. Mange innrømmet at ledelseskompetanse kanskje ikke har god nok anerkjennelse i bedriften. -Rollen som leder er åpenbart annerledes enn i andre bedrifter, men den kan ikke bare handle om å være en dyktig fagperson, sier Chaffey.


Om undersøkelsen
Undersøkelsen er et samarbeid mellom Abelia og Madigan kommunikasjon.   Respondentene i undersøkelsen er kunnskapsbedrifter med over 20 medarbeidere blant  Abelias medlemsvirksomheter. Bedriftene tilhører følgende bransjer: forskningsinstitusjoner, kreative yrker, konsulenter, IKT-bedrifter. Intervjuene ble i hovedsak gjennomført i 3. kvartal 2010.

Bilder

Foto: Silje Glefjell
Foto: Silje Glefjell
Last ned bilde

Om Abelia

Abelia
Middelthunsgate 27
0305 Oslo

23 08 80 70http://www.abelia.no

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Dette er virksomheter innen IKT, telekom, undervisning, forskning, konsulent/rådgivning, kreative næringer og ideelle organisasjoner. Vi har rundt 2100 medlemmer med over 48.000 årsverk.

Abelia jobber næringspolitisk for gode rammevilkår for kunnskapsbedriftene. Våre medlemstjenester innen arbeidsrett, HR og HMS bidrar til profesjonell utøvelse av arbeidsgiverrollen og god ledelse av kunnskapsmedarbeidere.

Følg pressemeldinger fra Abelia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Abelia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Abelia

Norge får nasjonal strategi for kunstig intelligens: Abelia feirer5.2.2019 18:05:10 CET | Pressemelding

Etter noen få dager i jobben, kommer digitaliseringsminister Nikolai Astrup med et viktig initiativ: Nå starter arbeidet med å utvikle en nasjonal strategi for kunstig intelligens. - Dette er viktig for hele norsk arbeid- og næringsliv. Bruken av kunstig intelligens er i kraftig vekst og teknologien vil få stor betydning fremover. Strategien må bidra til at norsk næringsliv og offentlig sektor kan utnytte mulighetene og må utvikles i nært samarbeid mellom myndigheter, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer og næringsliv, sier administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye