1024 Tech Day - Verdens første helelektriske flyvende bil tok av på direktesending

XPENG 1024 Tech Day:
Verdens første helelektriske flyvende bil tok av på direktesending

Teknologiselskapet XPENG markerte sin 8-årsdag med å avduke verdens første helelektriske flyvende bil under selskapets årlige 1024 Tech Day i Kina i går. Tirsdag 25. oktober kl. 06.00 startet sendingen i engelsk utgave, som viser den første offentlige flyvningen av det nye kjøretøyet – i tillegg til en rekke banebrytende innovasjoner innen avansert mobilitetsteknologi.

Her flyr verdens første helelektriske bil.

– Vi er utrustet med betydelige ressurser innen forskning og utvikling som gjør det mulig å oppfylle forbrukernes behov med innovativ teknologi, sa He Xiaopeng, styreformann og CEO i XPENG under 2022 Tech Day.Vi er drevet av vår visjon om å utvikle teknologi for fellesskapets beste og i takt med kundenes behov, vil fortsette med å skape tekniske gjennombrudd som setter nye standarder for industrien.

Flyvende bil med ny design og funksjoner
Den flyvende bilen ble vist frem med vertikal take-off og landing (eVToL). Den flyvende bilen er utviklet av XPENG AEROHT. Den er videreutviklet fra fjorårets dual-rotor-struktur til en ny multi-rotor-konfigurasjon. Systemet er gitt en redusert kompleksitet, for å forbedre sikkerheten og påliteligheten i kjøretøyet. Testbilen har nå gjennomført en vellykket første flyvning, og har i tillegg fullført flere single motor-feiltester.

I kjøremodus er den flyvende bilen sammenlignbar med hvilken som helst konvensjonell elbil. I flymodus blir bilen styrt ved bruk av rattet og girspaken for å kjøre fremover, bakover, svinge, stige opp i luften, sveve på stedet og synke mot bakken.

Nesten all teknologi som ble presentert under dagens arrangement er mer avansert enn hos sammenliknbare konkurrenter, noe om befester selskapets posisjon som en av de mest innovative EV-selskapene i verden.

Her er høydepunktene på XPENG sin fjerde årlige 1024 Tech Day:

• Avduking og prøveflyvning av verdens første helelektriske bil, utviklet og produsert av XPENG AEROHT
  • XNGP – bransjens første masseproduserte avanserte førerassistentsystem utviklet for et bredt spekter av kjøresituasjoner.
  • Nytt gjennombrudd for XPENG sin robottaxi: Gitt tillatelse for prøvekjøring på offentlige veier, etter myndighetsledet testing av intelligente tilkoblede kjøretøy.
  • Etablering av «closed loop», selvlærende AIog dataplattform for autonom kjøring.
  • Introduksjon av XNet – XPENG sin neste generasjon nevral nettverksbasert persepsjonsarkitektur, støttet av Kinas kraftigste superdatasenter for autonom kjøring
  • Industriens mest avanserte stemmestyringssystem gjøres tilgjengelig for alle fremtidige brukere i Kina.
  • Avslører store oppgraderinger for AI-drevet robot.

Her kan du se hele den offentlige pressemeldingen, og her kan du se streamingen på engelsk:

XPENG OFFICIAL WEBSITE ENGLISH

XPENG OFFICIAL IR WEBSITE ENGLISH