Coca-Cola legger om sin merkevarestrategi
Opp gjennom årene har Coca-Cola utviklet ulike merkevarer, for å møte nye forbrukervaner og behov. Dette har gitt stor valgfrihet i smak og kaloriinnhold, samtidig som den klassiske Coca-Cola smaken hele tiden har ligget i bunn.
Én merkevare, ulike alternativer
Nå lanserer imidlertid Coca-Cola nyheten om at de ulike variantene skal samles under én identitet – som én merkevare. Den nye, felles merkevareidentiteten skal bygge på den opprinnelige Coca-Cola identiteten. Emballasjen skal vise fordelene ved hver enkelt variant, for eksempel om den er uten sukker eller kalorier. Dette gjør det lettere for forbrukerne å velge riktig. Selskapet kaller dette deres nye «One brand»-strategi.
Med den nye «One brand»-strategien vil man ikke lenger se enkeltstående merkevarer som Coca-Cola, Coca-Cola zero, Coca-Cola life og Coca-Cola light. I stedet vil selskapet altså kommunisere én ikoniske merkevare – Coca-Cola – som har ulike alternativer.
Kalorifrie varianter del av all markedsføring
Dette betyr at Coca-Cola variantene uten kalorier nå blir en del av all markedsføring i tiden som kommer, også TV-reklamer. Merkingen av næringsinnhold og ingredienser får nå samme, tydelige utseende på alle pakningene; fargene blir forskjellige, avhengig av hvilken variant det er.
– At valgfriheten blant våre drikker blir så grunnleggende for vår merkevarestrategi og markedsføring, er et stort steg for oss. Vi er privilegerte som får jobbe med en av verdens sterkeste, mest ikoniske merkevarer, og tar vare på denne posisjonen ved stadig å utvikle oss, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør for Coca-Cola Enterprises Norge.
– Med tydelig ingrediensbeskrivelse og informasjon på emballasjen, blir det enda enklere for norske forbrukere å velge den drikken som er rett for seg selv. Når alle variantene våre nå samles som én merkevare med felles annonsering, blir de kalorifrie variantene en selvsagt del i all markedsføring, fortsetter Rømmerud.
Nye kampanjer basert på den nye merkevarestrategien vil komme i mai 2015.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Cathrine Stang Lund, Kommunikasjonssjef
Mobil: 958 72 699
E-post: clund@cokecce.com
Per Hynne, Kommunikasjonsdirektør
Mobil: 951 36 322
E-post: phynne@cokecce.com
Nøkkelord
Bilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
Ny kampanje fra Coca-Cola – tar utgangspunkt i norsk fredagsfavoritt2.10.2024 13:49:54 CEST | Pressemelding
Få elsker sin taco så høyt som oss nordmenn. Dette har Coca-Cola merket seg. Selskapet lanserer nå en ny kampanje – spesielt utviklet for Norge og Norden – der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.
Ny sjef for Coca-Cola Europacific Partners i Norge4.9.2024 10:26:26 CEST | Pressemelding
Per Olav Loftskjær er ny administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) i Norge. Per Olav overtar etter belgiske Carl Lescroart, som tar over lederrollen for CCEP i Belgia.
Femti år med tekst under korken23.7.2024 08:51:41 CEST | Pressemelding
Visste du at de små tekstene under korkene på glassflaskene til Coca-Cola kalles «gorker»? Nå fyller de femti år, og selskapet inviterer nordmenn til å foreslå nye tekster til undersiden av korkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom