1.000 tonn gresskar på vei til Halloween

Vi regner med at i overkant av 1.000 tonn halloweengresskar vil bli solgt i ukene frem mot 31. oktober, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Det er et sted mellom 200.000 og 250.000 gresskar. Disse er dyrket frem som mat, og vi oppfordrer derfor alle til å skrape ut innmaten før de lager lykt av skallet.
Halloween har de siste årene blitt mer og mer populært i Norge. Da kler barna seg ut, ofte i litt skumle kostymer som spøkelser, skjeletter, troll og hekser, og går på dørene til folk for å tigge godterier. Ikke så ulikt den gamle norske tradisjonen med å gå julebukk.
Feiringen av allehelgensaften, kvelden før allehelgensdagen, er opprinnelig en kristen skikk, men har utviklet seg til å bli en ikke-religiøs feiring.
Den amerikanske halloweenfeiringen med "trick-or-treat", eller “knask eller knep” som vi kaller det, foregår alltid 31. oktober, og forberedelsene kan være hyggelige familieaktiviteter. Gresskarlykten som settes på trappen med lys i signaliserer at her er barna velkommen.
Av innmaten fra gresskaret kan det være godt å lage en deilig varmende gresskarsuppe med en søt og god gresskarpai til dessert, og kjernene smaker nydelig nå de er ristet. Enten som snacks eller i bakverk.
Gresskar finnes i mange forskjellige varianter. Den etter hvert velkjente oransje sorten, populært kalt halloweengresskar, kan bli veldig stor, men de vi kjøper i butikken veier normalt 4 – 6 kg.
Gresskar har sin opprinnelse i Amerika, og arkeologiske funn viser at indianerne dyrket gresskar 3 - 4000 år før Kristus. Gresskar har et tykt, hardt skall som kan være glatt, knudret eller med langsgående riller. Fruktkjøttet er gult til oransje, fast og søtt.
Les mer om gresskar i leksikonet vårt.
Nøkkelord
Kontakter
Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no.
Bilder




Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Når grønt møter grill, skjer det noe magisk9.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Grillsesongen er i gang, og det er ikke bare kjøttet som fortjener plass over glørne. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) oppfordrer flere til å legge grønnsaker – og gjerne frukt – på grillen i sommer.
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom