Sparebanken VestSparebanken Vest

100 nye millioner til lag, frivillighet og kultur på Vestlandet

Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest bevilger 100 millioner kroner i allmennyttige midler til organisasjonene som skaper de gode, inkluderende lokalmiljøene på Vestlandet.

Fyllingsdalen Teater har fått til sammen 345 000 kroner fra Korona-fondet. Foran f.v. Patrick Støer, banksjef i Sparebanken Vest, Jørn Kvist, teatersjef i Fyllingsdalen teater og Per Magne Kristiansen, styreleder i Fyllingsdalen teater. Bak f.v.: Leah Smørdal Kvist, Linnea Selvik Hellesøy og Simen Christophersen Olerud - alle skuespillere ved teateret. Foto: Giske Eggen.

Vi hører stadig historier om idrettslag som sliter med frafall, kulturinstitusjoner som har store kutt i inntektene sine, konsert- og teater-scener som har konserter og forestillinger med nesten tom sal.

– Etter nesten ett år med uro og uforutsigbarhet er det mange lag og organisasjoner som blør. Vi vil gjøre det vi kan for at de skal komme raskt tilbake til slik det var før pandemien og sikre kontinuitet, sier Hallgeir Isdahl, styreleder i Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest.

Sørge for gode oppvekstvilkår

Den ekstraordinære bevilgningen på 100 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest er øremerket tiltak som er med på å gjenoppbygge organisasjoner og frivillighet på Vestlandet etter en turbulent tid.

Midlene skal komme vestlendinger i alle aldre til gode – fra Jæren i sør til Volda i nord.

– Det er viktig for oss å sikre at lag, organisasjoner og kulturaktører kan fortsette sitt viktige arbeid også etter denne krisen, sier Bjørn Thømt, daglig leder i Sparebankstiftelsen.

– En del av vårt samfunnsansvar

Dette viser styrken i sparebankmodellen, mener Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest.

– Vi skal være ledende på bankdrift, men vi skal også ta samfunnsansvar. Som sparebank så kjenner vi på det ansvaret vi har for å styrke lokalsamfunn og verdiskapningen her i vest, sier han.

Om kort tid vil det bli  mulig å søke om midler fra den nye potten i søknadsportalen. Kriteriene for å kunne søke vil bli annonsert på et senere tidspunkt.

40 millioner kroner igjen i Korona-fondet

Korona-fondet, som ble lansert i mars i fjor, har fått en varm mottakelse på Vestlandet. Til nå er i overkant av 60 millioner kroner delt ut til nærmere 1200 frivillige organisasjoner som har økonomiske utfordringer som følge av korona-situasjonen.

– Når jeg ser den gleden som Korona-fondet sprer så blir jeg både stolt og rørt. Det er svært viktig for oss å levere på samfunnsoppdraget vårt ved å stille opp for de som har blitt rammet ekstra hardt av pandemien, og vi håper på enda flere søknader til fondet fremover, sier Kjerpeseth.

Det er fremdeles nesten 40 millioner kroner igjen i Korona-fondet.

– Vi håper på enda flere søknader fremover, sier Bjørn Thømt.

Les om tildelingene fra Korona-fondet her:

Fakta om Sparebanken Vests stiftelser:

Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest ble etablert høsten 2019 og skal være en langsiktig eier i Sparebanken Vest. Et viktig formål for stiftelsen er å kunne dele ut gaver til allmennyttige formål i distrikter som har bygget opp kapitalen i Sparebanken Vest.

Sparebanken Vest-stiftelsen Agenda Vestlandet har som formål å fremme bærekraftige prosjekter som skal bidra til omstilling og næringsutvikling på Vestlandet. Stiftelsen skal dele ut 300 millioner kroner til satsninger på bærekraft og grønn omstilling på Vestlandet.

Bjørn Thømt, daglig leder,
Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest. Tlf: 913 23 467
E-post: bjorn@sparebankstiftelsenspv.no

Greta Gramstad, leder for Kirkens SOS Bjørgvin, takker for midler fra Korona-fondet. Foto: Giske Eggen.
Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest, var glad for å kunne dele ut 220 000 kroner fra Korona-fondet til Sædalen IL og daglig leder Pål Hafstad Thorsen. Foto: Marthe Berg-Olsen.

Følg saker fra Sparebanken Vest

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sparebanken Vest på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Sparebanken Vest

Sterkt resultat og reduserte kostnader i fjerde kvartal10.2.2021 12:08:12 CETPressemelding

Sparebanken Vest har i fjerde kvartal 2020 et resultat før skatt på 900 (625) millioner kroner og en egenkapitalavkastning på 18,2 (12,1) prosent. Økt nominell rentenetto mot foregående kvartal, reduserte kostnader, godt resultatbidrag fra Frende Forsikring og gevinst fra salg av Jonsvollskvartalet AS bidrar til det sterke resultatet. Ved utgangen av året har banken en solid ren kjernekapitaldekning på 18,0 (17,5) prosent.