10 prosent økning i antall brannhendelser

Tall fra Sector Alarm viser en økning i antall brannhendelser på nesten 10 prosent fra 2018 til 2019. -Vi er overrasket over økningen, spesielt i lys av all fokus på brannsikring i hjemmet, sier Sikkerhetsekspert i Sector Alarm Inge Svendsen.

Det har vært et svært travelt år for alarmstasjonen til Sector Alarm. Alarmstasjonen, som er en av Europas mest moderne, overvåker nær 200 000 kunder.

Det har vært et svært travelt år for alarmstasjonen til Sector Alarm. Alarmstasjonen, som er en av Europas mest moderne, overvåker nær 200 000 kunder. Alarmsentralen har totalt håndtert over 900 000 alarmsignaler i 2019. –Våre egne tall viser at økning i antall alarmer i all hovedsak skyldes brann og at antall brannhendelser har økt med nær 10 prosent siden 2018 og hele 15 siden 2017.

Halvparten skyldes matlaging – Oslo er overrepresentert

Det er også verdt å merke seg at over halvparten av hendelsene skyldes matlaging og Oslo er overrepresentert i antall brannhendelser. – Med tanke på all den informasjon som publiseres om brannsikkerhet av så vel brannvesenet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og resten av bransjen, er det svært overraskende at tallene fortsetter å øke.

Høyeste antall omkomne på fem år

I følge tall fra DSB var det 41 mennesker som omkom i branner i 2019. Det er et dystert tall og det høyeste antall omkomne i boligbrann på fem år. Igjen ser vi at desember er årets mest brannfarlige måned. Måneden var preget av hundrevis av branner og branntilløp, mange i forbindelse med jul og nyttårsfeiringen.

Den viktigste livsforsikringen er røykvarsleren

-Vår oppfordring er å ta en ekstra sikkerhetssjekk i boligen, men enkle grep kan du redusere brannrisikoen betraktelig. Tidlig varsling øker sjansen for å redde seg ut i tide, og den viktigste livsforsikringen er røykvarsleren, avslutter Inge Svendsen.

-Optiske røykvarslere er det viktigste livreddende tiltaket du har i boligen din – og det er alle som jobber med brannforebyggende arbeid enige om. Følger du våre tips for en tryggere hverdag garanterer jeg økt brannsikkerhet i boligen din

Nyttårsaften er den egentlige røykvarslerens dag!30.12.2019 06:00:00 CETPressemelding