1 av 10 barn og unge gruer seg til jul, ifølge Blå Kors sin ferske undersøkelse

Målet har vært å kartlegge forholdet til julen spesielt, men også hvordan barn og unge har det etter måneder med Korona. Hele 1 av 10 sier at de gruer seg til jul.
Julen er ekstra vanskelig for mange
–Julen er som et forstørrelsesglass der det fine blir finere og det vonde blir vondere, sier divisjonsdirektør i Blå Kors Kjetil Haga.Mer drikking hjemme og psykiske utfordringer er blant hovedårsakene til at julen som skulle være en hyggelig høytid blir vanskelig for mange.
Juleminner fra oppveksten er noe som barn tar med seg hele livet, både på godt og vondt. Barn og unge som opplever at foreldrene drikker for mye lever i en form for konstant beredskap som er veldig belastende, sier Haga.
Flere sliter i Koronatiden
Den langvarige Koronasituasjonen har også bidratt til at dagene oppleves som tunge. I undersøkelsen svarer hele 37% av ungdommene at pandemien gjør livet vanskeligere. Ofte er skole og fritidsaktiviteter trygge holdepunkter i en ellers uforutsigbar hverdag. Fraværet av struktur i hverdagen kan forsterke det som er vanskelig fra før av.
– Mye av det menneskelige nærværet er redusert på grunn av pandemien. Mange av de som har utfordringer og sårbare sosiale nettverk kjenner på enda mer utenforskap nå, sier Haga.
Barn og unge trenger å bli sett
–Det er viktig å se barn og unge rundt seg som har det vanskelig. Der har vi alle et ansvar. Ikke undervurder betydningen av en telefon, et vennlig blikk eller en ekstra oppmerksomhet. Alle barn og unge fortjener en trygg og god julefeiring. I Blå Kors jobber vi med dette, og alle kan bidra til at et barn eller en ungdom i sitt nærmiljø kan få en litt bedre juleopplevelse dette året, avslutter Kjetil Haga.
Hovedfunn:
- 1 av 10 barn unge gruer seg til jul.
- 1 av 3 barn og unge mener Covid-situasjonen har gjort livet vanskeligere for dem.
Om undersøkelsen: Undersøkelsen er gjennomført for Blå Kors av Ipsos. Et representativt utvalg av barn og unge i alderen 12-18 år. Resultatene er hentet Ipsos web-panel for 12-15 år, rekruttering via sms til foresatte/foreldre i panelet, innhenting av samtykke for gjennomføring av intervju. Utvalg trukket fra representativt befolkningstrekk 16 år+, utsendelse av sms og gjennomføring online i 16-18 års gruppen.Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Antall intervju: 545 |
Nøkkelord
Kontakter
Katrin SolbakkenMarkeds- og kommunikasjonssjef
Tel:90155615katrin.solbakken@blakors.noBilder


Om Blå Kors
I Blå Kors jobber vi med forebyggende tiltak, spesielt rettet mot barn og unge, samt behandling og oppfølging etter behandling. Rus er en av våre største samfunnsutfordringer og Blå Kors har i over hundre år gjort en viktig innsats i Norge for å hjelpe personer som er direkte eller indirekte rammet.
Blå Kors eier og driver 54 virksomheter fordelt over store deler av Norge. Vi har behandlingsinstitusjoner, poliklinisk virksomhet, arbeid for barn og unge, videregående skoler, gatenære tiltak, boligsentre, lokale stiftelser og foreninger med mer.
Følg pressemeldinger fra Blå Kors
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Blå Kors
Tenåringsforeldre bekymret for barnas psykiske helse1.7.2025 10:15:03 CEST | Pressemelding
Halvparten av tenåringsforeldrene er bekymret for barnas psykiske helse, viser en ny undersøkelse fra Blå Kors. Samtidig søker stadig flere ungdommer hjelp for psykiske utfordringer gjennom Blå Kors sin chat-tjeneste.
En av fire barn og unge gruer seg til sommerferien16.6.2025 07:06:00 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Blå Kors viser at nesten en av fire barn og unge gruer seg til ferier. Hovedårsakene er at de ikke har noe å gjøre, noen å være med, dårlig økonomi eller andre utfordringer i familien. Blå Kors oppfordrer voksne til å løfte blikket og bidra til inkludering når de ser et barn stå utenfor fellesskapet.
Ny undersøkelse fra Blå Kors: Halvparten av barn og unge bruker penger i dataspill5.6.2025 12:55:07 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Blå Kors viser en kobling mellom dataspill og økt interesse for pengespill blant barn og unge. Samtidig er det mange barn og som ikke har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill. – Det er helt avgjørende at vi foreldre forstår hva barna faktisk møter i spillverdenen, sier Magnus Eidem avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.
Norske tiendeklassinger topper europeisk statistikk: 28 prosent opplever at kokain er lett tilgjengelig30.5.2025 16:30:34 CEST | Pressemelding
Ny europeisk forskningsundersøkelse fra ESPAD viser at 28 prosent av norske tiendeklassinger mener kokain er lett tilgjengelig. Undersøkelsen viser også at 2,3 prosent av norsk ungdom har brukt kokain det siste året, sammenlignet med 1,7 prosent i Europa. Blå Kors er bekymret for utviklingen og etterlyser forebyggende tiltak.
Økende trend: Flere pasienter med kokainavhengighet9.5.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Blå Kors viser at bruk av kokain øker blant pasienter i behandling. På bare to år har andelen økt fra 28 prosent i 2022 til 37 prosent i 2024. Samtidig viser en undersøkelse at en av fire unge opplever at kokain er like vanlig som alkohol på fest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom