– Virker som om oppjusteringen av bøtesatsene kun er for å fylle opp statskassen
Økningen i bøtesatsene kommer i tillegg kun ett år etter siste oppjustering. Mange med Norges Lastebileier-Forbund (NLF), mener at dagens satser allerede er svært høye, og at det åøke demytterligere vil ha liten effekt.
– Hva er vitsen med høringer når de ikke lytter
Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, stiller nå spørsmål ved hvorfor departementet sender ut forslag på høring, når de uansett ikke har tenkt å lytte til hva høringsinstansene har å si.
I tillegg til NLF, er det mange store og viktige aktører som har uttalt seg i denne saken, som ble sendt ut på høring i november 2022. Verken Utrykningspolitiet, Politidirektoratet, Riksadvokaten, Advokatforeningen, Trygg Trafikk eller Norsk MotorCykkel Union støtter forslaget om økte satser.
– Argumentet for å sett opp satsene ble også denne gangenbegrunnet med et ønske om generelt å holde bøtene på høyt nivå, for å opprettholde dens preventive effekt. Høringsnotatetvar forenklet og overfladisk, i tillegg til at det manglet analyse av effektene av de hittil iverksatte oppjusteringene. Dette finner vi svært underlig og kritikkverdig, mener Mo.
Allerede høye bøter
I tillegg påpeker han at NLFs medlemsbedrifter allerede opplever at dagens bøtesatser er svært strenge.
– Dette av den enkel grunn at bøtenivået for mange forseelser anses allerede som svært høyt. Vi er derfor ikke sikre på hvilken effekt økte bøtesatser vil ha for trafikksikkerheten, samtidig som de vil stå i fare for å bli så høye at de mister sin legitimitet blant trafikantene, sier Mo.
Kan gå utover rekrutteringen
NLF-direktøren understreker også at et viktig perspektiv å ha med seg inn i denne diskusjonen er at terskelen for beslag/tap av førerkort er betydelig lavere i Norge enn i Sverige og Danmark.
– Særlig for yrkessjåfører, oppleves dette som en del av et allerede svært strengt regime. Våre medlemsbedrifter er svært bekymret for at det høye bøtenivået vil medføre at rekrutteringen til bransjen blir ytterligere vanskelig, i en tid hvor det er stort behov for lastebilsjåfører. I tillegg oppleves prikkbelastningen som ilegges for enkelte av de samme forseelsene som medfører bøter, som en ekstra belastning, og i mange tilfeller som en dobbelt straff. Særlig gjelder dette når yrkessjåføren mister førerretten og inntekt, og samtidig risiko for å miste jobben, sier Mo.
Manglende kunnskap
NLF-direktøren mener også at det i en vurdering av størrelsen på bøtesatsene, ville vært relevant å sammenligne seg med andre land. Tabellen nederst i saken viser bøtenivåene i Norge, Danmark og Sverige for sammenlignbare brudd på trafikkregler, med bøtesatsene som nå er innført i Norge.
Reglene for prikkbelastning i Danmark er også ulike fra de norske reglene. Blant annet gir den danske ordningen ikke automatisk tap av førerrett når prikkegrensen er nådd, men må bestå en kontrollerende kjøreprøve for å beholde førerretten.
– Vi mener at en tilsvarende oversikt over bøtesatsene i andre land, for sammenlignbare overtredelser, burde vært en del av kunnskapsgrunnlaget før en avgjørelse ble tatt.De økte satsene fremstår som en forhastet beslutning som kokerned til at det eneste motiver for å sette opp bøtesatsene i denne runden, er å fylle opp statskassen, avslutter Mo.
Forseelse | Norge NOK | Danmark DKK/NOK* | Sverige SEK/NOK** | |
+5 km/t i 50-sone | 1100 | 1800/2430 | 2000/1900 | DK 51-59 km/t |
+10 km/t i 50-sone | 3000 | 1800/2430 | 2000/1900 | DK 51-59 km/t |
+15 km/t i 50-son | 5400 | 1800/2430 | 2400/2280 | DK 60-64 km/t |
+20 km/t i 50-son | 7800 | 2400/3240 | 2800/2660 | DK 65-69 km/t |
+25 km/t i 50-son | 12100 | 3000/4050 | 3200/3040 | DK 70-74 km/t |
+5 km/t i 80-sone | 1100 | 1800/2430 | 1500/1425 | DK 81-95 km/t |
+10 km/t i 80-sone | 3000 | 1800/2430 | 1500/1425 | DK 81-95 km/ |
+15 km/t i 80-sone | 4800 | 1800/2430 | 2000/1900 | DK 81-95 km/t |
+20 km/t i 80-sone | 6700 | 1800/2430 | 2400/2280 | DK 96-103 km/t |
+35 km/t i 80-sone*** | 14500 | 3000/4050 | 3600/3420 | DK 112-119 km/t |
Kjøring mot påbudt kjøreretning §1 pkt 3 | 7800 | 2000/2700 | 1000/950 | DK Kørsel mot kørselsretning S Kört motordrivet fordon i fel typ av körfält |
Forbikjøring forbudt §1 pkt 5 | 9700 | 2000/2700 | 3000/2850 | DK Overskredet spærrelinje ved overhaling S Omkörning vid omkörningsförbud |
Kjøring mot rødt lys §1 pkt 2a | 9700 | 2000/2700 | 3000/2850 | |
Ikke overholdt vikeplikt §1 pkt 6 | 9700 | 2000/2700 | 2000/1900 | |
Benyttet håndholdt mobiltelefon §1 pkt 12 | 9700 | 1500/2025 | 1500/1425 |
NLF har bedt om at departementets sluttvurderinger gjøres tilgjengelig snarest, men har ikke mottatt noe svar før artikkelen ble publisert.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noKjell OlafsrudMarkedsdirektørMarked & kommunikasjonsavdeling
Tel:92882100ko@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Et NM med trafikksikkerhet i førersetet7.3.2024 09:41:07 CET | Pressemelding
Kanskje du ikke har opplevd eller hørt om Kjetting NM. Samtidig er det trolig årets viktigste norgesmesterskap for alle som setter trafikksikkerhet høyt.
Ny direktør i Norges Lastebileier-Forbund er på plass13.9.2023 18:30:00 CEST | Pressemelding
– I dag kan forbundsstyret komme med den gode nyheten om at NLF har fått ansatt ny administrerende direktør. Han er allerede et kjent fjes for mange og vi er trygge på at han vil gjøre et solid stykke arbeid for å styre skuta trygt videre, sier forbundsleder Tore Velten.
Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – De kom oss i forkjøpet28.8.2023 14:36:18 CEST | Pressemelding
Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon
Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.
Har ventet på ny Oslofjordforbindelse i 23 år - nå har transportnæringen fått nok25.8.2023 14:54:14 CEST | Pressemelding
Skal, skal ikke? Slik holder regjeringen på når de flytter på veiprosjekter inn og ut av NTP. I mellomtiden må transportnæringen benytte kronglete veier med store trafikale utfordringer hver dag på en av Norges viktigste hovedfartsårer. Nå går næringslivet og transportnæringen til aksjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom