– Vil utrede minstepris på flybilletter

Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) ønsker sammen med Norsk Flygerforbund at en ordning for minstepriser på flybilletter i Norge utredes av myndighetene. De to LO-forbundene mener Wizz Air truer den norske arbeidslivsmodellen.

– I FLT ønsker vi å vise avtsand til Wizz Airs arbeidslivspolitikk, som handler om fagforeningsfiendtlighet og avstand til den norske arbeidslivmodellen, sier Ulf Madsen som er forbundsleder i FLT.

FLT's forbundsstyre har bestemt at tillitsvalgte, medlemmer og ansatte ikke skal benytte Wizz Air for forbundets tjenester, kurs eller konferanser.

Sammen med Norsk Flygerforbund (NF) ønsker FLT at myndighetene utreder en ordning for minstepriser på flybilletter i Norge.

– Det vesentlige med en minsteprisordning er at den innføres på en måte som gjør at ikke de ansatte får regningen, sier Yngve Carlsen som er forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

Både FLT og NF er opptatt av at minstepriser kan gi en mer bærekraftig modell for luftfarten når det kommer til miljø- og lønnsstandarder.

– Det sosiale perspektivet mangler innenfor forretningsmodellen som Wizz Air ønsker å innføre i Norge. Å importere ansattmodeller fra lavkostland er ikke noe vi trenger å akseptere i Norge, påpeker Madsen.

Lederen av Norsk Flygerforbund er også bekymret for de klimamessige konsekvensene av lavprisselskapenes billettpriser
– Å betale 93,- for en flybillett fra Oslo til Ålesund er åpenbart ikke bærekraftig. Noen må betale regningen for denne prisen, og i dette tilfellet er det både miljøet og de ansatte som risikerer å få den i fanget. At prisene også vil stige etter hvert som konkurrentene svekkes eller faller fra, er nok dessverre også noe man kan stille klokken etter, avslutter Yngve Carlsen.

E-post: frode@flt.no

Katinka Riksfjord Sporsem
Generalsekretær
Norsk Flygerforbund
E-post: katinka@flyger.no

FLT organiserer innen de fleste bransjer i privat sektor og statens vegvesen, i tillegg til studenter og selvstendig næringsdrivende. Sivilingeniører, ingeniører, teknikere, produksjonsledere, mellomledere, teamledere og tekniske funksjonærer er typiske medlemmer i FLT.

FLT er LO-tilknyttet.