– Veilederen om lokale karanteneregler må være rettslig bindene

Helse- og omsorgsdepartementet utsatte helt plutselig en varslet pressekonferanse klokken 14 søndag. Pressemøtet skulle handle om lokale karanteneregler. – Det er liten hensikt å lage en slik veileder som ikke er rettslig bindende. Vi jobber nå på spreng i samarbeid med Norsk Industri og NHO for å få til en løsning, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

Ulike kommuners praktisering av smittevern og karanteneregler, har skapt stor hodebry for mange av bedriftene i byggenæringen hvor både arbeidspendlere og varer har store utfordringer med å krysse kommunegrenser.

– Det skaper også stor usikkerhet når kommunene håndterer reglene ulikt, og fører til at viktige store prosjekter stopper opp og ansatte blir permittert, sier Sandnes videre. BNL har hele tiden ønsket at det bare skal være nasjonale regler.

Derfor var BNL svært lettet over prosessen med å utarbeide en veileder til kommunene og har som en av NHOs landsforeninger også bidratt inn i denne arbeidet.

– Det kommer da svært overraskende på oss at denne veilederen bare skal være rådgivende. Dette vil ikke bidra til å gjøre det enklere for alle de bedriftene som bidrar til å holde hjulene i gang i Norge, sier Sandnes.

Sandnes sier videre at denne veilederen har blitt endret helt på oppløpssiden og er ikke lenger noe BNL kan stille seg bak.

BNL har vært tydelig helt siden 12. mars på at lokale karanteneregler er svært uheldig for næringslivet. Dette opplever vi også at vi har hatt stor støtte for både blant regjeringen og helsemyndighetene.

Tidligere har også FHI kom med en presisering hvor de ikke anbefaler lokale karantenebestemmelser i Norge.

– Vi jobber nå på spreng med å få til en løsning på dette i samarbeid med NHO og Norsk Industri. Denne krisen er såpass alvorlig er det synd at bedriftene må bruke mye tid på dette, særlig siden det også er i strid med myndighetenes smittefarlige råd, avslutter han.