– Trist at det eneste tiltaket statsråden foreslår er å bøtelegge transportørene enda mer
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har i lang tid satt søkelys på utfordringene rundt fiskeavrenning. Sammen med Sjømatbedriftene lanserte NLF en bransjestandard i desember 2020, som var ment å skulle ta tak i utfordringene.
Statens vegvesen har de siste årene hatt jevnlige møter med både sjømatnæringen, og NLF, hvor ulike løsninger har vært diskutert.På tross av dette, renner fremdeles alt for store mengder smeltevann fra fisketransporten ut på veiene.
Sanksjoner
Nå varsler samferdselsdepartementet at de ønsker å stanse dette, og at de nå vil ta grep. Meldingen fra samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård (AP), er at mulige sanksjoner kan være en innføring av overtredelsesgebyr som ilegges på stedet.
NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo synes det er godt at statsråden endelig kommer på banen.
– Jeg håper han følger opp de mange og klare rådene han og Statens vegvesen (SVV) har fått fra bransjen over lengre tid, sier Mo.
Han viser til at det i vedtatt bransjestandard er forutsatt flere tiltak fra myndighetens side. Blant annet har bransjene etterspurt innføring av elektroniske og obligatoriske fraktbrev, et kabotasjeregister, krav til temperaturlogg, varsling av transportkjøper og forbud mot for mange ledd i transportkjeden.
– I tillegg har vi og flere i sjømatbransjen bedt om påbud om å bruke tette kasser. Disse finnes, de fungerer fullt ut tilfredsstillende, og årsaken til at de ikke brukes er sannsynligvis prisen, som er noen øre ekstra per kilo. Eksportørene skal spare penger - og derfor fortsetter de å bruke for dårlige kasser, mener Mo.
Han understreker at alt dette er tiltak de allerede har bedt myndighetene om.
– Da er det litt trist at det eneste tiltaket statsråden synes å foreslå er å bøtelegge transportørene enda mer. Useriøse transportører skal tas, men dette problemet favner langt bredere, og det å bare fokusere på sanksjoner mot transportørene blir etter vår mening for enkelt, sier NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo.
Delt ansvar
Norges Lastebileier-Forbund har tidligere vært klar på at de mener at også fiskeprodusentene bør ta sin del av ansvaret for at fisken sendes ut av landet på en måte som sikrer kvaliteten, og som tar mest mulig hensyn til miljøet.
En av grunnene til at slik avrenning skjer, skyldes blant annet at kjernetemperaturen hos fisken er for høy i det den forlater slakteriet. Her ha sjømatnæringen et stort ansvar. Samtidig er en annen kjent årsak at sjåføren slår av kjøleaggregatet, noe som gjør at det blir for varmt i lasterommet på bilen, og isen begynner å smelte.
Norge eksporterte ifølge Norges sjømatråd i 2021 sjømat for 120,8 milliarder kroner. Totalt ble det eksportert 3,1 millioner tonn sjømat ut av landet, hvor laks og ørret utgjorde 1,6 millioner av dette.
Et typisk vogntog kan ta med seg en fraktmengde på litt under 20 tonn fisk, men av dette utgjør inntil 4.500 kilo frossen is. Ved ankomst til sin destinasjon et sted i Europa har i de verste tilfellene mellom 1.800 og 3.600 liter isvann rent ut av fra vogntoget.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Et NM med trafikksikkerhet i førersetet7.3.2024 09:41:07 CET | Pressemelding
Kanskje du ikke har opplevd eller hørt om Kjetting NM. Samtidig er det trolig årets viktigste norgesmesterskap for alle som setter trafikksikkerhet høyt.
Ny direktør i Norges Lastebileier-Forbund er på plass13.9.2023 18:30:00 CEST | Pressemelding
– I dag kan forbundsstyret komme med den gode nyheten om at NLF har fått ansatt ny administrerende direktør. Han er allerede et kjent fjes for mange og vi er trygge på at han vil gjøre et solid stykke arbeid for å styre skuta trygt videre, sier forbundsleder Tore Velten.
Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – De kom oss i forkjøpet28.8.2023 14:36:18 CEST | Pressemelding
Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon
Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.
Har ventet på ny Oslofjordforbindelse i 23 år - nå har transportnæringen fått nok25.8.2023 14:54:14 CEST | Pressemelding
Skal, skal ikke? Slik holder regjeringen på når de flytter på veiprosjekter inn og ut av NTP. I mellomtiden må transportnæringen benytte kronglete veier med store trafikale utfordringer hver dag på en av Norges viktigste hovedfartsårer. Nå går næringslivet og transportnæringen til aksjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom