-Omsetningstapet må være avgjørende

-Pakken fra regjeringen bidrar til at bedriftene kan betale regningene sine. Det er bra og nødvendig. Når detaljene nå skal på plass er det avgjørende hvor hardt bedriftene er rammet, og ikke om bedriftene ble pålagt å stenge eller ikke. En bedrift som ikke får levert varene sine er akkurat like hardt rammet som en bedrift som er påbudt å stenge, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

-Vi har forståelse for at det er et omfattende arbeid å få på plass en slik ordning, men for mat- og drikkeprodusentene teller nå hver dag. Når restauranter, kantiner og hoteller stenges, stopper en stor del av etterspørselen etter mat- og drikkevarer opp. En slik stans forplanter seg bakover i verdikjeden og får store konsekvenser for alle bedriftene i vår næring, sier Brubakk.

-Vi vil derfor bruke dagene som kommer til å jobbe hardt for at tiltakene skal baseres på omsetningstap. Hovedlinjen for å bestemme størrelsen på kompensasjonen må være fallet i omsetning, ikke om virksomheten er blitt pålagt å legge ned driften, sier han.

For mer informasjon, ta kontakt med
Ingunn S. Eriksen, kommunikasjonsdirektør NHO Mat og Drikke, ingunn.eriksen@nhomd.no, 48 13 72 34