– Mange vil bidra for å hjelpe andre gjennom krisen

Engasjementet for å hjelpe andre gjennom denne krisen er stort. Også Norsk Folkehjelp opplever en økning i folk som melder seg for å bidra.

– Vi står i dette sammen, og mange vil bidra for å hjelpe andre gjennom krisen. Vi får meldinger fra våre lokallag om at folk tar kontakt for å bidra som frivillig, og er forberedt på at dette kan øke i omfang i tiden framover, sier Erlend Aarsæther, leder for Førstehjelp og redningstjeneste i Norsk Folkehjelp.

I løpet av helgen har Norsk Folkehjelps frivillige bistått kommuner rundt omkring i landet med blant annet informasjon om karanteneregler for tilreisende, ambulanseoppdrag, utdeling av mat til folk i hjemmekarantene, samt å sjekke hygienetiltak i lokalsamfunnet.

Noen av disse oppdragene forutsetter ekstra opplæring, men flere oppgaver kan gjøres uten omfattende kursing.

– Det er fantastisk å se engasjementet som har blomstret opp i en krevende situasjon. Som samfunn trenger vi alle som vil engasjere seg nå, og vi som organisasjon er forberedt på å stå i dette lenge, sier Erlend Aarsæther.

Norsk Folkehjelp har frivillige mannskaper som året rundt bidrar som førstehjelpere eller som søk- og redningsmannskaper i lokalsamfunnet. For å kunne bidra mest mulig i denne krisen, er alle andre oppgaver enn de som er helt nødvendige for å opprettholde en god beredskap, avlyst eller utsatt.

– Vi har fullt fokus på koronasituasjonen, og har den siste tiden jobber med all ledig kapasitet for å ruste oss til innsats. Dette kan bli en langvarig dugnad, og vi er forberedt på å være i innsats over tid. Samtidig er det viktig for oss å også opprettholde vår normale beredskap for søk etter savnede, redningsaksjoner og snøskredulykker, sier Erlend Aarsæther.