– Kjønnsperspektiver må være en naturlig del av ingeniørfaget, ikke et vedheng
Av: Gunn Kvalsvik, Kifinfo
– Jeg tror at en vei å gå er å påvirke undervisernes fastlåste tankemønster. Her er konsekvenstenkning sentralt, sier Anna Grzelec, universitetslektor ved Högskolan i Borås i Sverige, som nylig har gjennomført en forskningspilot om kjønn i ingeniørfaget.
Grzelec mener at kjønnsforståelsen i matematikk, natur- og teknologifag (MNT-fag) sitter fast i en konservativ kultur og gamle systemer, og at forandring ikke skjer ved å endre læreplaner eller å rekruttere flere kvinner.
Dersom man ønsker endring, må prosessene starte innenfra ved blant annet at underviserne får innsikt i konsekvenser ved å ikke inkludere kjønn i fagene, mener hun.
Undersøkte 18 EU-prosjekter
Forskningsprosjektet er knyttet opp til Chalmers tekniska högskola, og er et av flere prosjekter i høgskolens satsing på likestilling. Pilotprosjektet, som nylig ble ferdig, heter Gender education at Chalmers: How, when and where?
– Jeg oppdaget at mønstrene i EU-prosjektene ikke var ulikt det vi har ved Chalmers, som tilbyr studenter et tilleggskurs om likestilling og kjønn. Kurset premieres ved å gi studentene ekstra studiepoeng.
Prosjektet er todelt, og det første trinnet handlet om å hente inn kunnskap fra feltet. Grzelec kartla innholdet i 18 EU-finansierte forskningsprosjekter, prosjektene var gjennomført fra 2009 og frem til i dag og alle undersøkte undervisningen i MNT-fag og var opptatt av kjønnsbalanse i akademia.
Det viktigste hun avdekket, sier forskeren, var at i de fleste prosjektene ble kunnskap om kjønn inkludert som et tillegg i undervisningspakken – heller enn en inkludert del.
Grzelec mener at problemet med dette er at denne kunnskapen forblir «på siden av» den ordinære læringen, og at den derfor lett oppleves som en «ikke-integrert del» av faget. Dermed blir heller ikke spørsmål om kjønn en naturlig del av kulturen i faget.
– Målet om kjønnsperspektiver i teknologi og ingeniørfagene var på langt nær oppfylt i noen av de 18 EU-prosjektene. Dette til tross for at formaliteter som kurs og læreplan var på plass, sier hun.
Med mål om å forandre ingeniørutdanningen
Mens det første trinnet i Anna Grzelecs forskning var en gjennomgang og systematisering av andres forskning, handlet del to om undervisningen.
– Del to handler om å koble kjønns- og teknologistudier med ingeniørutdanning gjennom aksjonsforskning, der målet var å se hva som skulle til for å få til en forandring, forklarer hun.
– Hva betyr aksjonsforskning?
– Det kalles aksjonsforskning fordi man intervenerer et område, i dette tilfellet et fag, med et ønske om å oppnå et konkret resultat. Her var det å oppnå en større forståelse blant foreleserne av hva kjønn betyr i ingeniørfag.
Forskeren fra Högskolan i Borås forklarer at hun rekrutterte rundt 70 personer som underviste i ingeniørfag ved Chalmers tekniska högskola. De møttes flere ganger gjennom et organisert kursopplegg med dialog og oppgaver rundt kjønnsbalanse og kjønnsperspektiver.
– Et av de mer konkrete grepene mine var å presentere flere produkter og løsninger der forståelse om kjønn er utelatt. For eksempel forskning rundt trafikksikkerhet, der vi fremdeles ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til fysiologiske forskjeller mellom menn og kvinner. Konsekvensen er at kvinner har større sjanse for større skader dersom man kolliderer, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin AuklandSeniorrådgiver
Tel:22 03 80 86Tel:95 12 14 86ka@kilden.forskningsradet.noBilder
Lenker
Om Kifinfo
Kifinfo drives av Kilden kjønnsforskning.no for Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif-komiteen). Sekretariat hos Universitets- og høgskolerådet.
Følg pressemeldinger fra Kifinfo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kifinfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kifinfo
– Mangfoldsledelse er særlig aktuelt i akademia26.4.2024 15:00:32 CEST | Pressemelding
Det er fremdeles noen som rister på hodet av begrepet mangfoldsledelse. En vanlig innvending er: Er det ikke bare å behandle alle ansatte på en likeverdig måte?
Likestillingsmål ute av tildelingsbrevet igjen17.4.2024 13:43:23 CEST | Pressemelding
Kunnskapsdepartementet har de siste årene løftet fram likestilling, mangfold og arbeid mot trakassering i tildelingsbrevet til universiteter og høgskoler. Men i 2024 er likestilling ikke tatt med.
Stortingsmelding om nytt opptakssystem: Nesten alle tilleggspoenga forsvinn10.4.2024 14:53:19 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å kutte tilleggspoeng for opptak til høgare utdanning. – Det er eit problem at for mange søkjarar til høgare utdanning bruker for lang tid før dei byrjar med utdanninga, sa forskings- og høgare utdanningsministeren.
Klasse i akademia: – Forskere er ikke som folk flest3.4.2024 11:12:04 CEST | Pressemelding
– Ja, det er flere forskere som har foreldre med høyere utdanning. Men man må ikke være født inn i akademia for å lykkes der, sier Silje Fekjær, prorektor ved OsloMet.
Hva er god mangfoldsledelse?15.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
– Mangfoldsledelse handler ikke bare om minoriteters behov, men også om de andre ansatte som kan ha behov for tilrettelegging når livet butter imot eller endrer seg, sier professor Gro Mjeldheim Sandal.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom