– Ernæring er blitt religion

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør gikk lengst i sin beskrivelse av tilstandene.
– Jeg opplever på mange måter at ernæring har overtatt rollen som religion i vårt samfunn. Vi trenger noe å tro på. Så hvis alt annet er vanskelig og tøft, så kanskje vi kan prøve glutenfritt, sa Sundfør.
Temaet på debatten under Arendalsuka var Helsedirektoratets kostråd og «Hvorfor snakker vi ikke mer om melk?». Bakgrunnen er at bare halvparten av befolkningen har hørt om at Helsedirektoratet har utarbeidet 12 konkrete kostråd. Mest kjent av rådene er «5 om dagen», fem porsjoner av frukt, grønnsaker eller bær, som 39 prosent hadde kjennskap til. Fisk kom på andreplass med 22 prosent. Melk og meieriprodukter havnte helt nede på 10. plass med bare fire prosent kjennskap til kostrådet om 3 daglige porsjoner med magre meieriprodukter – «3 om dagen».
– Vi mener rådet om «3 om dagen» er underkommunisert av myndighetene, av fagfolkene og av alle andre som snakker om kosthold, sa direktør ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Brus og gulrøtter
Linda Granlund, divisjonsdirektør folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, er selvsagt bekymret over den lave kjennskapen til kostrådene.
– Men jeg ligger ikke søvnløs om nettene av disse tallene. Det viktigste er at befolkningen har en oppfatning av hva som er sunt kosthold, sa Granlund.
Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, ser også at de aller fleste heldigvis har skjønt at brus ikke er så sunt, og at gulrøtter fortsatt er sunt.
– Men det er fortsatt for vanskelig for utsatte grupper å ta de riktige matvalgene, og det er altfor mange som føler at de er forvirret, sa Sundfør. Hun er opptatt av hvor avgjørende det er at folk bryr seg mer om forskning enn følelser når det gjelder kosthold.
– Vi må ikke basere beslutningene våre på det vi tror eller føler, eller det naboen fortalte. Eller det en aller annen har hørt. Det må være basert på forskning, og det må være mange studier som trekker i samme retning for at vi kan komme fram til konklusjoner. Vi må bruke det vi kaller kunnskapsoppsummeringer. Og det er nettopp det Helsedirektoratet gjør når de utarbeider kostråd, sa Sundfør.
Avtale med matvarebransjen
Linda Granlund i Helsedirektoratet sier de angriper problemet med å nå ut med kostrådene på mange arenaer.
– Vi må jobbe enda bedre med kommunikasjon, men jeg tenker også at samarbeidet vi har med matvarebransjen er veldig viktig. Intensjonsavtalene går ut på at industrien og de store butikkjedene har forpliktet seg til å jobbe i tråd med kostrådene. Det betyr at de tar hensyn til kostrådene i utviklingen av nye produkter, men også i markedsføringen og plasseringen i butikk. På den måten blir produktene mer sunne for folk, uten at de må ta bevisste valg selv.
Fremskrittspartiets Marius A. Nilsen fra Agder Frp og Arbeiderpartiets avtroppende Rogaland-representant på Stortinget, Hege Haukeland Liadal, var rørende enige under debatten, som ble ledet av ansvarlig redaktør i Sykepleien, Anne Hafstad.
– Vi er veldig villige til å gå langt for at samfunnet skal legge til rette for at folk kan ta opplyste kostholdsvalg, sa Haukeland Liadal.
– Det er jo en myriade av kostholdsråd der ute. Dere kommer med råd som skal holde deg frisk og sunn, mens influenserne kommer med råd om hvordan du skal bli Supermann eller Superwoman, sa Frps Martin A. Nilsen til ernæringsekspertene i panelet.
Både Melk.no-direktør Ida Berg Hauge og ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener fagfolkene bør samle seg om kostrådene og snakke om dem med samme, tydelige stemme, og over lang tid.
– De bør unngå å problematisere dem i offentlighet når de stort sett er enige om 90 prosent av innholdet, sa Sundfør.
Hele debatten ble streamet på Facebook, se opptak her.
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom