-Enighet i kjøttindustrien

Etter to døgns mekling ble det natt til 7. oktober enighet om lønnsoppgjøret for kjøttindustrien mellom Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og NHO Mat og Drikke. – Etter en vanskelig mekling er vi fornøyd med å ha kommet til enighet, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Meklingen startet hos Riksmekleren mandag 5. oktober, og det var fare for streik i 16 bedrifter med nærmere 1 400 arbeidstakere. – Dette er en krevende tid for norsk økonomi, og også for mange av medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke. Derfor var det også viktig å lande dette oppgjøret innenfor akseptable rammer som sikrer bedriftenes økonomi og dermed også arbeidsplassene, sier Brubakk. Meklingen har også gitt viktige prinsipielle avklaringer for bedriftene.

Partene ble i meklingen blant annet enige om følgende:

• Det gis et generelt tillegg på kr. 0,50 til alle med virkning fra 1. mai. Det generelle tillegget legges ikke på minstelønnssatsen.
  • Minstelønnssatsen økes med kr. 5,60 til kr. 189,30 pr. time fra 1. mai. Dersom partene lokalt er enige, kan en senere dato enn 1. mai benyttes

Smitteutbruddet har gitt ulike markedsmessige konsekvenser for norske mat- og drikkeprodusenter. Kostnaden for dette oppgjøret vil avhenge av hvordan bedriftene håndterer den lokale lønnsdannelsen og virkningsdatoen for den automatiske minstelønnsreguleringen i avtaleområdet.

For mer informasjon: Ingunn S. Eriksen, kommunikasjonsdirektør NHO Mat og Drikke, 48 13 72 34, ingunn.eriksen@nhomd.no

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

-Må ikke bli en sovepute28.8.2023 08:46:32 CEST | Pressemelding

Nye tall fra SSB viser at nordmenn grensehandlet for 2,6 milliarder i 2.kvartal 2023. – Høy inflasjon, dyrtid og en svak norsk krone må ikke bli en sovepute for regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen. Utviklingen i grensehandelen viser tydelig at forbrukerne regner på om grensehandel lønner seg. Selv om det for mange ikke lønner seg akkurat nå, vil et hvileskjær fra regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen kunne slå hardt tilbake når situasjonen endrer seg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Grensehandel: -Gledelig tilbakegang, men ingen varig løsning.30.5.2023 08:22:24 CEST | Pressemelding

Ny statistikk viser at nordmenn i 1. kvartal 2023 grensehandlet for 1,9 milliarder kroner. – Dette kan bety at norske avgiftslettelser og erfaringene fra pandemien har bidratt til å snu en utvikling som i senere år ellers har vist høy og økende grensehandel. Samtidig er 1,9 milliarder kroner brukt av nordmenn i Sverige, 1,9 milliarder kroner tapt i Norge. Det er et tap av verdiskaping og arbeidsplasser som regjeringen snarest mulig må gjøre noe med. Når en viktig forklaring på tilbakegangen trolig er høy prisvekst på mat i Sverige og svak kronekurs, må dette ikke bli en sovepute for Vedum og Vestre, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke