– Det enkle friluftslivet trenger bedre finansiering

Årets resolusjoner fra DNT og DNT ung stiller tydelige krav til norsk friluftspolitikk.
DNTs landsmøte 2022 holdes i Haugesund. FOTO: Marius Dalseg

– DNTs hytter og ruter er faktisk et stort fellesgode. Det kommer ikke av seg selv. Uten at frivilligheten tar ansvar ville friluftslivet i Norge sett helt annerledes ut, sier Per Hanasand, styreleder i Den Norske Turistforening.

– Det enkle friluftslivet står overfor to utfordringer. For det første trengs det et ordentlig finansieringsløft slik at vi kan sikre tilbudet framover. For det andre må vi ta bedre vare på den naturen som er igjen, og vi må sikre folks tilgang til friluftsområdene, sier Hanasand.

På årets landsmøte i Haugesund 10. og 11. juni vedtok DNT resolusjonen “DNTs tilrettelegging for friluftsliv er et fellesgode”.

I resolusjonen fremmes tre krav:

• Tilrettelegging for ferdsel i naturen må anerkjennes som et fellesgode og friluftslivet må få tilgang til offentlig finansiering som reflekterer dette.
  • DNTs rolle som en forebyggende sikkerhets- og beredskapsaktør må anerkjennes som en del av den nasjonale frivillige beredskapen gjennom styrkede rammebetingelser.
  • DNTs tilbud og arenaer er viktige for folkehelse, aktivitet og livskvalitet. DNT mener derfor at organisasjonen bør ha de samme rammebetingelsene som idretten.

Les: ”DNTs tilrettelegging for friluftsliv er et fellesgode

Frivillig friluftsliv koster
Styreleder Per Hanasand mener resolusjonen sender et krystallklart signal om at det frivillige friluftslivet trenger sterkere finansiering fremover.

Rammebetingelsene for det frivillige friluftslivet må bli bedre. Det koster å vedlikeholde DNTs omfattende tilbud, og det koster å organisere frivillig arbeid, sier Hanasand.

Hanasand påpeker at vedlikeholdsetterslepet begynner å bli stort. Styrelederen er helt tydelig på at de ideelle friluftsorganisasjonene som står for den tilretteleggingen som kommer hele landet til gode må få nødvendig støtte av det offentlige slik at man kan sikre at naturen forblir en felles arena for fysisk aktivitet.

Grunnlovsfesting av allemannsretten
DNTs ungdomsforening, DNT ung, oppfordret tidligere i år Stortinget om å grunnlovsfeste allemannsretten når saken kommer opp til votering i denne stortingsperioden. Ungdomsorganisasjonens resolusjon ble møtt med begeistring da den ble presentert av DNT ungs leder, Anna Nes, under landsmøtet. Det ble vedtatt at DNT ungs resolusjon skal følges opp i det faglige og politiske arbeidet i DNT.

DNTs styreleder mener årets resolusjoner fra DNT og DNT ung til sammen peker direkte på hovedutfordringene i friluftslivet framover.

Jeg er stolt av at vi har en ungdomsorganisasjon som kjemper for grunnlovsfesting av allemannsretten. Hele DNT står bak deres innsats for å få det til i denne stortingsperioden, sier Per Hanasand.

Les om DNT ungs resolusjon

DNTs landsmøte 2022 holdes i Haugesund. FOTO: Marius Dalseg
Styreleder i DNT, Per Hanasand, på talerstolen under landsmøtet. FOTO: Marius Dalseg