- Planlegg for 25 prosent kortere rekkevidde om vinteren

Den såkalte WLTP-rekkevidden som oppgis i bilenes salgsmateriell er en laboratorietest. Den tilsvarer i de fleste tilfeller rekkevidde på en god og tørr, norsk sommerdag. NAF mener at bilbransjen bør være tydeligere på hva kunden kan forvente av bilen under norske vinterforhold, selv om de ikke har offisielle tall for dette.
Vanskelig å klage
- Det finnes ingen eksakte tall på rekkeviddetapet i kalde temperaturer. Inntil videre bør kunder som kjøper elbil få tydelig beskjed om rekkeviddetapet de må regne med under norske vinterforhold, og om lag hvor mange kilometer som må trekkes fra på vinterturen, sier Braadland.
NAF har vintertestet de aller fleste elbilene. De viser at elbilene taper mellom 4 og 30 prosent rekkevidde, selv med bare noen få minusgrader.
- Våre tester viser at det du trodde var 400 kilometer rekkevidde kan ende opp med å bli 300 kilometer eller enda mindre, sier Braadland.
- På sikt må en standard for vinterrekkevidde på plass. Fram til det foreligger en offisiell standard for å måle rekkevidde i kalde temperaturer må forhandlerne forberede kundene på hva slags rekkevidde de kan forvente om vinteren. De må gjerne vise til resultatene fra NAF sin rekkeviddetest av bilen om vinteren som en illustrasjon på hva de kan forvente, fortsetter han.
Håper bransjen tar grep
NAF etterlyser en bransjestandard for hvordan rekkevidde og ladehastighet oppgis til de som kjøper elbil. Det vil gjøre det enklere å sammenligne elbiler, og kundene vil være mer forberedt på hverdagen som elbilist.
I tillegg til bedre informasjon om vinterrekkevidden trekker NAF frem fem andre punkter hvor informasjonen bør bli tydeligere:
- Rekkevidden bør alltid oppgis som kombinert kjøring (ikke bykjøring).
- Det bør informeres om hvordan rekkevidden varierer med utstyr, spesielt ulike typer dekk.
- Batteristørrelse bør oppgis som netto batterikapasitet (brutto minus sikkerhetsmarginer).
- ladefarten bør alltid oppgis fra 10 til 80 prosent.
- ladekurven bør informeres om (hvor raskt bilen lader avhengig av hvor mye strøm det er på batteriet og hvor varmt batteriet er).
- Om ikke bransjen selv samles om å gi ut bedre informasjon om elbiler mener NAF at myndighetene må pålegge dem å gi ut informasjonen til forbrukerne. Men først og fremst håper vi at bransjen blir med på dette frivillig, sier Braadland.
For de som allerede har kjøpt elbil er det viktigste man kan gjøre å planlegge for at du kommer betydelig kortere om vinteren:
- NAFs vintertester av elbiler ligger åpent på våre hjemmesider, og de viser at tapet varierer mye mellom ulike modeller, men at en grei tommelfingerregel er å regne inn 25 prosent kortere rekkevidde om vinteren. Derfra må man følge med selv, for å få en følelse med hva som skjer med batteriet på ulike temperaturer om vinteren, sier han.
Fakta:
Fra mars til september i år er det solgt 76 357 elbiler, inkludert bruktimport. Om man inkluderer forventet salg for høstmånedene oktober og november vil det i desember 2021 være solgt mellom 90 000 og 100 000 elbiler som ennå ikke er kjørt på norske vinterveier.
Stortinget har et mål om at alle nye biler som selges skal være nullutslipp, i praksis elbiler, innen 2025. I september i år var denne andelen på 78 prosent. Om man holder leasing og næringskunder utenom, som vanligvis utgjør rundt halvparten av nybilsalget, var 91 prosent av nybilsalget til privatkundene elbil i september.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom