- La snøen komme og jula starte!
- Trafikantene skal ha en trygg reise hjem til familien når vinteren kommer, og de kan være sikre på at de kommer frem til riktig tid selv om det snør. Nye Veier og vår entreprenør Risa skal sørge for at veiene er åpne, riktig saltet og brøytet gjennom juleperioden. Nye systemer med sensorer bestemmer når og hvor det skal saltes. Dette er helt nytt i norsk sammenheng, og fremtiden for vedlikehold av veier på vinteren.

Det sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier.
Status på veiene følges enklest via mediene og veitrafikksentralen.
Risa og Nye Veier har en viktig oppfordring til trafikantene:
|
Entreprenøren Risa skal salte og brøyte flere viktige motorveier for Nye Veier: E18 gjennom deler av Agder fra Tvedestrand til Arendal, E18 gjennom Telemark fra Rugtvedt til Dørdal og E6 fra Kolomoen til Moelv i Innlandet. Nye Veier drifter cirka 80 kilometer med motorvei sammen med Risa AS. De vant anbudskonkurransen, som har en kostnadsramme på 500 millioner kroner. I løpet av fem år kan driftsentreprenøren få ansvaret for 125 kilometer med motorvei.
Nå kan jula starte og snøen komme for Risa og Nye Veier har gjort de nødvendige forberedelsene for vinteren. De neste månedene er de mest krevende for drift og vedlikehold av motorveier. Brøyting, salting og vedlikeholdet styres med avanserte sensorer og systemer. I tillegg kommer den viktige erfaringen fra mannskapet i brøytebilene.
- Menneskelig erfaring og sensorer skal sikre at reisen blir trygg for trafikantene og kostnadene lavere for fellesskapet. Det er sikkerheten og nytten for trafikanten, som bestemmer når og hva som skal vedlikeholdes. Resultatet er at veiene er mer åpne og lavere kostnader for driften, forklarer Hobbesland.
Risa har driftet veiene for Nye Veier i litt over ett år. Erfaringene er begrenset i tid.
- Sist vinter var mildere enn forventet, og driften ble rimeligere. I tillegg reduserer effektive løsninger kostnadene. Lavere kostnader deles i tre hoveddeler. En del går til reserver for tøffere vintersesonger, en del til bonus for Risa for godt arbeid, og en del som gir reduserte kostnader for Nye Veier, sier Hobbesland.
- Åpen vei, trygg reise og god tilstand er viktigst for de som bruker veiene. Vi måler Risa på disse punktene, og hvordan de gjør jobben for trafikanten. Gjør de jobben godt betaler vi bonus når de leverer bedre enn vi forventer. Trafikantene kan være trygge gjennom vinteren. Vi jobber etter beste praksis, og styrer vedlikeholdet innenfor lovverket, regler og rammer. Når behovet for brøyting og salting styrer arbeidet så blir resultatet bedre for bilistene og det gir sikrere vei for pengene, utdyper Hobbesland.
Risa tar utvikling og innovasjon på alvor i arbeidet med kontrakten.
- Vi må tenke nytt, og Nye Veier er med på våre ideer. Ett eksempel er at vi har god gjenbruk av lette asfaltbaljer til frakt av salt. Videre utnyttes vegnettet på E6 som tillater 60-tonns totalvekt på vogntoget. Nye Veier sparer 600 000 kroner på dette. Fordi vi kan ta med oss åtte tonn ekstra med salt på hver tur. Da kan vi kutte 26 turer med vogntog mellom Stange og Oslo per år, og dette sparer oss for 26 000 kilometer i kontrakten, som i tillegg gir en betydelig miljøbesparelse forklarer Bjørn Risa, daglig leder i Risa.
- Ett år ut i kontrakten og det hele fungerer veldig bra. Vi og Nye Veier kan i sanntid se hvilke oppgaver vi har gjennomført og ressursene som er brukt. Dette er viktig når vi får betalt for det vi faktisk gjennomfører av arbeid. Vi er åpne om kostnader og besparelser. Da blir det mindre rapportering og mer tid til vedlikehold. Samarbeidet preges av at vi sammen finner de beste løsningene for trafikantene, sier Risa. Han legger til:
- Vi blir hele tiden målt på hva vi gjør av Nye Veier. Det er positivt for oss. Når vi leverer bra blir det bonus, og det første året oppnådde vi en pen bonus.
Arbeidet med Risa er i startfasen. Risa og Nye Veier ser stort potensial til å gjøre driften bedre for trafikantene og rimeligere for fellesskapet.
- Vi har forandret norsk veibygging siste fem år. Nå utfordrer vi og tenker nytt gjennom vårt samarbeid med markedet og leverandørene. Markedet utvikler nye løsninger og filosofier, og vi ønsker ny teknologi velkommen. Vi konsentrerer oss om effektiv drift og vedlikehold til det beste for trafikantene. Trafikantenes sikkerhet langs veien og at de kommer frem til riktig tid er styrende for vårt arbeid, forklarer Hobbesland.
Risa skal drifte Nye Veiers motorveier.
|
Nye Veiers mål for driften av veiene:
|
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn RisaDaglig lederRisa as
Tel:928 07 100bjorn.risa@risa.nohttps://risa.noChristian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Finn Aasmund HobbeslandDirektør planlegging og driftNye Veier
Tel:91319265finn-aasmund.hobbesland@nyeveier.noBilder


Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg saker fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Nye Veier
E6 Gyllan-Kvål først ut med digitalt planvarsel13.1.2021 15:41:23 CET | Pressemelding
I dag ble det sendt ut varsel om planoppstart for regulering av E6 Gyllan-Kvål. Slikt varsel er vanligvis brev sendt i posten, men ikke denne gangen. For aller første gang ble varselet sendt ut digitalt. Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup var med på seansen – digitalt, så klart.
Følg byggingen av Trysfjordbrua på nettkamera31.12.2020 11:33:26 CET | Pressemelding
Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal.
Seks entreprenører ønsker å bygge E6 Storhove – Øyer22.12.2020 07:37:47 CET | Pressemelding
Seks totalentreprenører har bedt om å bli prekvalifisert til å konkurrere om å bygge ny E6 Storhove - Øyer. Reguleringsplanene for E6-strekningen, som går gjennom både Lillehammer og Øyer kommune, er vedtatt og det kan bli anleggsstart allerede i 2021 med mål om åpning i 2024.
Nye Veier: Signerte med EIFFAGE Génie Civil for utbygging for ny E18 Rugtvedt – Langangen18.12.2020 13:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier har signert kontrakt med det franske entreprenørselskapet EIFFAGE Génie Civil for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E18 Rugtvedt – Langangen. På rådgiversiden har EIFFAGE med seg AFRY og Greisch.
Undersøker grunnforholdene i forbindelse med E39 Ytre ringvei18.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier har startet opp med grunnundersøkelser i området hvor ny firefelts vei planlegges mellom Vige og Grauthelleren i Kristiansand kommune. Arbeidet vil pågå i perioden desember 2020 – februar 2021.
Nye Veier: E39 Ytre ringvei med egen nettside17.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier lanserer egen nettside for prosjektet E39 Ytre ringvei. Her finner du blant annet informasjon om veiprosjektet, overordnet fremdrift og kontaktinformasjon. På ytreringvei.no vil du finne informasjon om veiprosjektet, fremdrift og nyheter. Der vil du også få mulighet til å melde deg på nyhetsvarsel. Nettsiden vil oppdateres jevnlig og følger utviklingen i prosjektet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom