- La snøen komme og jula starte!
Det sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier.
Status på veiene følges enklest via mediene og veitrafikksentralen.
Risa og Nye Veier har en viktig oppfordring til trafikantene:
|
Entreprenøren Risa skal salte og brøyte flere viktige motorveier for Nye Veier: E18 gjennom deler av Agder fra Tvedestrand til Arendal, E18 gjennom Telemark fra Rugtvedt til Dørdal og E6 fra Kolomoen til Moelv i Innlandet. Nye Veier drifter cirka 80 kilometer med motorvei sammen med Risa AS. De vant anbudskonkurransen, som har en kostnadsramme på 500 millioner kroner. I løpet av fem år kan driftsentreprenøren få ansvaret for 125 kilometer med motorvei.
Nå kan jula starte og snøen komme for Risa og Nye Veier har gjort de nødvendige forberedelsene for vinteren. De neste månedene er de mest krevende for drift og vedlikehold av motorveier. Brøyting, salting og vedlikeholdet styres med avanserte sensorer og systemer. I tillegg kommer den viktige erfaringen fra mannskapet i brøytebilene.
- Menneskelig erfaring og sensorer skal sikre at reisen blir trygg for trafikantene og kostnadene lavere for fellesskapet. Det er sikkerheten og nytten for trafikanten, som bestemmer når og hva som skal vedlikeholdes. Resultatet er at veiene er mer åpne og lavere kostnader for driften, forklarer Hobbesland.
Risa har driftet veiene for Nye Veier i litt over ett år. Erfaringene er begrenset i tid.
- Sist vinter var mildere enn forventet, og driften ble rimeligere. I tillegg reduserer effektive løsninger kostnadene. Lavere kostnader deles i tre hoveddeler. En del går til reserver for tøffere vintersesonger, en del til bonus for Risa for godt arbeid, og en del som gir reduserte kostnader for Nye Veier, sier Hobbesland.
- Åpen vei, trygg reise og god tilstand er viktigst for de som bruker veiene. Vi måler Risa på disse punktene, og hvordan de gjør jobben for trafikanten. Gjør de jobben godt betaler vi bonus når de leverer bedre enn vi forventer. Trafikantene kan være trygge gjennom vinteren. Vi jobber etter beste praksis, og styrer vedlikeholdet innenfor lovverket, regler og rammer. Når behovet for brøyting og salting styrer arbeidet så blir resultatet bedre for bilistene og det gir sikrere vei for pengene, utdyper Hobbesland.
Risa tar utvikling og innovasjon på alvor i arbeidet med kontrakten.
- Vi må tenke nytt, og Nye Veier er med på våre ideer. Ett eksempel er at vi har god gjenbruk av lette asfaltbaljer til frakt av salt. Videre utnyttes vegnettet på E6 som tillater 60-tonns totalvekt på vogntoget. Nye Veier sparer 600 000 kroner på dette. Fordi vi kan ta med oss åtte tonn ekstra med salt på hver tur. Da kan vi kutte 26 turer med vogntog mellom Stange og Oslo per år, og dette sparer oss for 26 000 kilometer i kontrakten, som i tillegg gir en betydelig miljøbesparelse forklarer Bjørn Risa, daglig leder i Risa.
- Ett år ut i kontrakten og det hele fungerer veldig bra. Vi og Nye Veier kan i sanntid se hvilke oppgaver vi har gjennomført og ressursene som er brukt. Dette er viktig når vi får betalt for det vi faktisk gjennomfører av arbeid. Vi er åpne om kostnader og besparelser. Da blir det mindre rapportering og mer tid til vedlikehold. Samarbeidet preges av at vi sammen finner de beste løsningene for trafikantene, sier Risa. Han legger til:
- Vi blir hele tiden målt på hva vi gjør av Nye Veier. Det er positivt for oss. Når vi leverer bra blir det bonus, og det første året oppnådde vi en pen bonus.
Arbeidet med Risa er i startfasen. Risa og Nye Veier ser stort potensial til å gjøre driften bedre for trafikantene og rimeligere for fellesskapet.
- Vi har forandret norsk veibygging siste fem år. Nå utfordrer vi og tenker nytt gjennom vårt samarbeid med markedet og leverandørene. Markedet utvikler nye løsninger og filosofier, og vi ønsker ny teknologi velkommen. Vi konsentrerer oss om effektiv drift og vedlikehold til det beste for trafikantene. Trafikantenes sikkerhet langs veien og at de kommer frem til riktig tid er styrende for vårt arbeid, forklarer Hobbesland.
Risa skal drifte Nye Veiers motorveier.
|
Nye Veiers mål for driften av veiene:
|
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn RisaDaglig lederRisa as
Tel:928 07 100bjorn.risa@risa.nohttps://risa.noChristian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Finn Aasmund HobbeslandDirektør planlegging og driftNye Veier
Tel:91319265finn-aasmund.hobbesland@nyeveier.noBilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes22.4.2024 10:55:10 CEST | Pressemelding
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom