- Innfartsparkering kan ta ned bilkøene

Trafikken er på tilbake til nivåene før koronapandemien. I Bergen var det mer enn 7 millioner passeringer i bomringen i april i år, noe som er mer enn samme periode i 2019. I Oslo er antallet biler gjennom bomringen i april tilbake på nivået før pandemien, ifølge Fjellinjen.
Må være mulig å bruke både bil og kollektiv
- Med folk tilbake på kontorene, kommer også køene. For mange ville reisetiden øktbetrakteligom de skulle ta hele hverdagsreisen med kollektiv. Nå må myndighetene få på plass en offensiv løsning som gjør det lettere å kombinere bil og kollektiv, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Innfartsparkering betyr at reisende kan kjøre til et sted nær en togstasjon eller bussholdeplass, sette fra seg bilen og ta kollektivt derfra inn til byen. Hele 39 prosent av pendlerne svarer at det er sannsynlig eller svært sannsynlig at de ville brukt innfartsparkering, viser undersøkelsen Kantar har gjort for NAF.
Kollektivt tar lengre tid
NAF har tidligere dokumentert at i de aller fleste store byene i Norge er kollektivtrafikken langt fra konkurransedyktig mot bilen på reiser til og fra jobb.
- Innfartsparkering dreier seg om å kombinere bilens overlegne fleksibilitet med kollektivtrafikkens evne til å ta unna volum, sier Handagard.
- I dag opplever mange bilister at transportpolitikken består av pisk i form av økte bompenger, fjerning av parkeringsplasser og nullutslippssoner. Når fire av ti av pendlerne svarer at de gjerne vil bruke innfartsparkering er dette en gullbillett til politikerne, sier hun.
- Dette er noe folk er nysgjerrig på. NAFs undersøkelse viser at pendlerne står mer i kø enn andre reisende, og en stor del av de som oppgir at de pendler, bruker bil. Samtidig sier denne gruppen at de gjerne reiser mer kollektivt om tilbudet blir bedre. Innfartsparkeringer gir mulighet til nettopp det sier Handagard.
Fakta om pendling:
- I NAFs Trafikantbarometer 2021 er over 4000 personer spurt om sine reisevaner. 21 prosent oppgir at de pendler. Blant pendlerne angirom lag hver femte person at de bruker mer enn 10 minutter i bilkø per dag.
- 39 prosent av pendlerne svarer at det er sannsynlig eller svært sannsynlig at de ville brukt innfartsparkering, om en slik løsning var tilgjengelig.
- 60 prosent av de som oppgir at de pendler, vil reise mer med kollektivtransport dersom tilbudet blir bedre
- 45 prosent av pendlerne vil bruke mer enn 50 minutter mer på reisen til og fra jobb/skole dersom de kun skulle benyttet kollektivt.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom