- Gammel julebelysning er en brannfelle

Julen er høytid for husbranner. Fagforeningen NITO organiserer mange av landets branningeniører. Brann- og redningsetaten har dessverre mye å gjøre i jula, forteller branningeniør og leder i NITO Troms, Sigbjørn Syr.

Branningeniør og leder i NITO Troms, Sigbjørn Syr oppfordrer alle til å kaste gammel julebelysning.

Hvordan unngå brann i jula? Branningeniør Sigbjørn Syr gir fem råd for hvordan du kan sikre elektriske gjenstander og få en trygg jul.

- Grandiosa kan være en brannfelle

Matlaging var den største årsaken til brann i bolig i 2017, ifølge Norsk brannvernforening, og er fortsatt på topp. Ikke stek en Grandiosa eller annen mat etter en sen kveld på byen, ta deg heller en brødskive.

- Det er også brannfarlig å fortale komfyren ved julebaksten. Fett og smult er ekstra farlig. Dersom det brenner i smult, må man slukke brannen med et lokk eller brannteppe, ikke vann eller pulver, sier Syr.

Kast gammel belysning

- Kast gamle lyslenker og adventsstaker eller annen elektronisk julepynt som begynner å bli slitt – kjøp nytt. Når utepynten og lysene skal på plass, sjekk at skjøteledninger og materiell er godkjent for utebruk. Ikke alle lys er godkjent for dette, forteller Syr.

Sjekk sikringsskapet

-  Selv om jula er travel, ta deg tid til en ekstra sjekk i sikringsskapet og skru til sikringene, dersom du har sikringsskap av den gamle typen. Sikringene kan løsne i løpet av året, og da løper det risiko for brann i sikringsskapet.

Brannøvelse hjemme

- Desember er måneden med flest husbranner. Orienter deg om rømningsveier og ha brannøvelse hjemme for å vite hva du skal gjøre ved en eventuell brann.

Kontroller slukningsmidlene

- Sjekk at slukkemidlene dine (brannteppe, brannslukker etc.) er i orden, og husk at vann også kan benyttes til å slukke brann i elektriske installasjoner - rent vann leder ikke strøm.

Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad. Vi har nå over 90.000 medlemmer.