- Et bedre ladetilbud haster

I mars ble det solgt 12 ganger så mange elbiler som dieselbiler. Torsdag pålegger Stortinget regjeringen å sikre en bedre utbygging av ladeinfrastrukturen. - Nå må regjeringen få opp farta sørge for at folk i hele landet kan være trygge på at de får ladet elbilen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Ladenettverket må holde tritt med antallet elbiler på norske veier, mener NAF. Foto: NAF

Det ble solgt 8 624 elbiler, mot 723 dieselbiler i mars, viser nye tall fra OFV. Elbilandelen i nybilsalget i mars ble på 56,3 prosent.

- Så langt i år er det solgt over 19 000 nye elbiler. Vi kommer til å passere 400 000 elbiler på veiene før året er omme, sier Ryste.

Flertall i Stortinget

Samtidig får regjeringen torsdag denne uken en klar marsjordre fra Stortinget om at de må sikre en bedre utbygging av ladeinfrastruktur og hydrogenstasjoner. Frps forslag om et bedre ladetilbud er et av få tiltak som får flertall når klimameldingen vedtas torsdag i Stortinget. Alle partiene støtter dette.

- Det er svært få tiltak partiene står samlet om i klimameldingen. Heldigvis ser Stortinget behovet for en bedre utbygging av ladeinfrastruktur enn vi har hatt til nå. Dette har NAF kjempet for. Nå forventer vi at regjeringen raskt leverer på Stortingets bestilling, sier Ryste.

- Det er ikke en dag for tidlig når vi ser på utviklingen i elbilsalget. I mars 2021 beregnet NAF et behov på rundt 1100 nye hurtigladere. Til sammenlikning finnes det rundt 2 000 hurtigladere i dag. For nesten halvparten av diesel- og bensinbileiere er lading et hinder for å skaffe seg elbil, sier Ryste.

Mange ladbare biler

I tillegg til et høyt salg av elbiler, ble mars en av de aller beste månedene noensinne for biler med stikkontakt.

- I en vanlig måned selges det omtrent halvparten så mange ladbare hybrider som elbiler. Det stemmer ganske bra for mars også. Det ble solgt 4 379 ladbare hybrider, og sammen med 8 624 elbiler kom det samlet over 13 000 nye biler med stikkontakt på norske veier. Mars ble dermed med unntak av desember i fjor den beste måneden for salg av ladbare biler noensinne, sier hun.

Vent med moms

Politikerne har bestemt at innen 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler.

- Nå tikker det stadig inn flere spennende og nye elbilmodeller på markedet, med lengre rekkevidde, firehjulstrekk og hengerfeste, som er viktig for mange i Norge. Det store utvalget tar likevel ikke virkelig av før i 2024 og utover. Det vil med andre ord fortsatt ta tid før elbil er et alternativ for alle. Det vil også ta tid før det blir et godt bruktbilmarked for elbiler, sier Ryste.

Hun minner om at åtte av ti som kjøper bil kjøper bruktbil.

- Samtidig snakker flere partier om å innføre moms på elbilen, i første omgang de dyreste elbilene med lengst rekkevidde allerede fra 2022. Vårt råd til politikere er å vente til tidligst 2024 med å snakke om moms på elbilen, sier Ryste.

Antall nye biler solgt i mars 2021:

Diesel:                               723
Bensin:                              730
Nullutslipp:                       8624
Ladbar hybrid:                 4379
Ikke ladbar hybrid:             865

Sum bensin + dieselbiler:                                                              1453
Sum biler med stikkontakt (nullutslipp + ladbar hybrid):              13003

Kilde: OFV (opplysningsrådet for veitrafikken)