- 2022 er siste året for å kjøpe avgiftsfri elbil

Politikerne har lenge ønsket å innføre moms på de dyreste elbilene. Braadland sier at elbilen blir momsfri ut hele 2022, men at forbrukerne må regne med at det blir moms på elbiler fra og med 1. januar 2023.
- Momsen kommer, men det kommer ikke til å gå fra avgiftsfritak til 25 prosent på ett år, sier han. - Regjeringen har lovet og varslet moms på den delen av beløpet for en elbil som overstiger 600 000 kroner, så det må vi regne med fra 2023, sier han.
Kamp mot full moms på elbil
Braadland sier at moms på elbiler på sikt er uunngåelig, men at det har vært en kamp mot klokka om når og hvordan denne skal innføres. - Når momsen først skal innføres for elbiler er det greit at man venter til neste år, og tar de dyreste bilene først. 2022 hadde vært for tidlig, med tanke på at utvalget må opp og prisene enda mer ned før vi kan snakke om at elbilen er fullt ut konkurransedyktig, sier han.
NAF har ment at så lenge myndighetene vil ha ned utslippene fra bilparken er det bedre å beholde elbilen momsfri enn å øke drivstoffavgiftene massivt.
- Så langt har vi fått gjennomslag for dette, og det er vi fornøyde med, sier Braadland.
Leveringstrøbbel kan føre til momssmell
Braadland advarer likevel mot at noen få bilkjøpere risikerer å få en momssmell på en bil de bestiller i 2022. - Det har som kjent vært leveringsproblemer på en del modeller i høst. Om dette fortsetter langt inn i 2022 kan man altså risikere at en elbil som er bestilt i 2022 ikke leveres før i 2023. Det er momsreglene på det tidspunktet du får bilen som gjelder – ikke når du bestiller den, advarer Braadland.
Han råder folk som bestiller ny bil i 2022 om å bruke bilbransjens standardkontrakt, som gir deg rett til å heve kjøpet om den samlede prisøkningen blir større enn seks prosent.
Fakta: Avgifter på elbiler i 2022:
- Ingen kjøpsavgifter på elbiler. Alle bensin- og dieselbiler, inkludert ladbare hybrider, har flere 10 000 kroner i kjøpsavgifter i tillegg til moms.
- Ingen moms på elbiler. Alle andre biler har 25 prosent moms.
- Trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift): 8,15 kr per døgn / 2975 kroner per år for elbiler. Det er samme nivå som for en bensinbil.
- Omregistreringsavgift (ny ordning fra 2022, gjelder brukte elbiler): 1 670 kr for nyere biler (2019 og nyere), 1009 kr for eldre elbiler (2010-2018). Dette er en fjerdedel av nivået for en bensinbil.
- Opp til halv takst i bomstasjoner.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
Elbilene kjører 200 kilometer lenger enn i 202026.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
På fem år har rekkevidden til bilene i NAF og Motors store elbiltester økt kraftig. – I snitt har elbilnyhetene 200 kilometer lengre rekkevidde enn da vi startet med testene i 2020, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Distrikts-Norge tar elbilbølgen22.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Folk i de mest grisgrendte strøkene av Norge omfavner elbilen. – Seks ganger så mange har nå elbil i de mest spredtbebodde områdene enn for fire år siden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Hver tredje meter fylkesvei er i for dårlig stand20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Over 30 prosent av fylkesveiene er i dårlig stand. Det utgjør nær 14 000 kilometer vei. – Veiene råtner på rot, og vi frykter for at forfallet bare øker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom