Skift - Næringslivets klimaledere

Skift er et næringslivsdrevet klimainitiativ. Vårt overordnede mål er å akselerere overgangen til nullutslippsamfunnet, slik at Norge og norsk næringsliv når klimamålene om 55 prosent utslippskutt innen 2030 – i tråd med Parisavtalen.

Skift fremmer at næringslivet skal gå foran og vise hvilke forretningsmuligheter den grønne omstillingen utgjør. Vi arbeider for dette gjennom samarbeid, nettverk, kompetanseheving og politisk påvirkning.

Norsk næringsliv samarbeider om en ny nasjonal gap-analyse av Norges sirkularitet13.5.2024 20:26:26 CEST | Pressemelding

Norsk økonomi ble i 2020 målt til å være 2,4 prosent sirkulær. Over 97 prosent av ressursene vi forbruker går til deponi eller blir lagret. Det globale gjennomsnittet er 7,2 prosent og det er avgjørende for Norge å bli mer sirkulært for å lykkes med våre klima- og miljømål. Norske næringsaktører mobiliserer nå myndigheter og næringsliv til samarbeid om en ny nasjonal gap-analyse som kan danne grunnlag for å omstillingen til en sirkulær økonomi. Analysen blir gjort i samarbeid med den anerkjente nederlandske stiftelsen Circle Economy for å kunne sammenligne Norge med andre Europeiske nasjoner.

40 Nordic CEOs are very concerned about climate change and urge policy makers to speed up solutions for climate mitigation11.1.2022 08:00:00 CET | Press release

An interview study among leading businesses in the Nordics on raised climate ambitions shows that Nordic business leaders are concerned about climate change and its consequences and expressed the need to ramp up climate actions. All of the CEOs regarded climate change as a threat. Nordic companies can play a key role in delivering climate solutions worldwide and help their customers and countries to align with the 1.5°C target.