Renteradar

Forbrukerrapport bankmarkedet januar 2024

Gjennomsnittlig boliglånsrente ligger på 5,8 %, og er ventet å komme opp i 6 % når rentehevingen fra desember blir effektuert i februar og mars. Mens flere banker har varslet at de dropper siste renteøkning, hever alle de største bankene renten for sine kunder. Mange har brukt nyåret på å se på andre banktilbud, og det er en tydelig økning i byttevillighet.

Forbrukerrapporten for januar 2024 inneholder blant annet faktiske boliglånsrenter og topp 3 tilbud for ulike kundegrupper. Rapporten ser også på utviklingen i faste renter og beste renter for ulike typer sparekontoer akkurat nå. Denne gangen er det også inkludert en oversikt over nåværende og varslede renter for de største fagforeningsavtalene.

Oppsummering av forbrukerrapporten januar 2024:

• Gjennomsnittlig boliglånsrente for Renteradars brukere er omtrent uendret fra forrige måned og ligger nå på 5,8 %. Når rentehevingen fra desember blir effektuert i februar/mars vil den komme opp i rundt 6 %.

• Etter rentemøtet i desember var det flere banker som valgte å ikke heve renten. De største bankene har likevel kommunisert heving med inntil 0,25 %-poeng. Noen region- og lokalbanker sier de ikke skal heve mer enn 0,15 %-poeng.

• Vi observerer mye aktivitet tidlig i året, med mange som vurderer bankbytte. Spesielt blant de med ett eller flere medlemskap, drevet av gode priser fra Handelsbanken og Nordea, samt omfattende medieomtale av fagforeningsvilkår.

• Alle de store fagforeningsavtalene har varslet sine renteendringer for boliglån, som er inkludert lengre ned i rapporten.

Les vedlagt forbrukerrapport for mer informasjon.

Om Hayon / Renteradar

Hayon er et fintech selskap som driver forbrukertjenesten Renteradar. I tillegg utarbeider vi analyser om bankmarkedet.

Renteradar har over 160 000 registrerte brukere i Norge og vokser raskt. På Renteradar kan man enkelt sammenligne sine betingelser med beste relevante tilbud. Man kan sjekke ut beste tilbud og starte bankbytte eller enkelt forhandle på renten hos banken sin.

Følg pressemeldinger fra Renteradar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Renteradar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Renteradar