Gyldendal vant saken mot Konkurransetilsynet

Det er i dag gjort kjent at Konkurranseklagenemnda har opphevet Konkurransetilsynets vedtak i saken mot Bokbasen og de fire forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Gyldendal og Vigmostad og Bjørke.

Foto: Bo Mathisen

Konkurranseklagenemndas vedtak innebærer at gebyret på 252 millioner kroner som Gyldendal ble ilagt ved Konkurransetilsynets vedtak i saken, bortfaller.

"Vi konstaterer at Konkurranseklagenemnda i sitt vedtak slår fast at Konkurransetilsynets vurdering av denne saken har vært uriktig, og at Gyldendal og de øvrige involverte partenes praksis med bruk av Bokbasen ikke har vært i strid med konkurranseloven. Bokbasen gir alle offentlig og lik tilgang på informasjon om alle bokutgivelser, og er helt vesentlig for å gi befolkningen et bredt tilbud av litteratur. Den er ikke innrettet for å utveksle konkurransesensitiv informasjon, har ikke egnet seg til dette og har ikke vært brukt til dette. Vi er fornøyde med at vi nå etter Konkurranseklagenemndas vedtak kan sette punktum for denne saken", sier Tørres Thuv, konsernsjef i Gyldendal.

Foto: Bo Mathisen