Trondheim kommune har bygget 15 solcelleanlegg på tre år25.11.2022 08:15:00 CET | Pressemelding

Trondheim kommune har de siste årene økt satsningen på utbyggingen av solcelleanlegg på kommunale bygg. Det første av i alt 15 anlegg, ble installert i 2019. Både eksisterende bygg som skoler og ishall har fått solceller på taket, samtidig som nybygg dimensjoneres for å tåle vekten av anlegg. Visjonen til kommunen er økt fokus på energibruk og at investeringene skal tjenes inn i løpet av ti år.

Solcellespesialisten bygger Norges kommersielle solparker11.8.2022 11:51:38 CEST | Pressemelding

Solcellespesialisten har opplevd stor suksess de siste årene. Stadig høyere og uforutsigbare strømregninger har fått nordmenn til å tenke nytt om solenergi. Tradisjonelt sett har solceller blitt montert på hustak og vegger. Takket være nye føringer fra myndighetene kan vi nå bygge bakkemonterte solceller. Solindustrien befinner seg i et taktskifte, med uante muligheter for utbygging og utnytting av landareal.

Salatmestern: Fasade- og takmontert solcelleanlegg7.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Kunde: Salatmestern - matprodusent, produksjonslokale med maskinpark og behov for kjøling. Estimert energiproduksjon tak: 80 000 kWh Estimert energiproduksjon fasade: 45 000 kWh Anlegg installert: vinter 2020 Installert effekt på tak: 93,6 kWp Installert effekt på fasade: 65 kWp Antall paneler/type på tak: 240 stk Jinko 390 W Antall paneler/type på fasade: 203 stk Jasolar all black 325 W Vi benyttet den sør-vest vendte fasaden i denne installasjonen for å ta i bruk de flatene som var best egnet til solcelleproduksjon. Fasadeinstallasjon er en god løsning for å oppnå høyere energiproduksjon på vinterstid da fasadeanleggene ikke dekkes av snø og er gunstig i måneder der sola står lavt på himmelen. Dette er den største fasaden vi har installert med standard moduler i festesystem fra Baywa. Salatmestern logo er Perforert. Denne ble produsert og montert av Pepe Skilt og Dekor AS

Borg Havn: 993,6 kWp27.8.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Anlegg installert: våren 2021 Installert effekt på tak: 993,6 kWp Antall paneler/type på tak: JA Solar 460 Watt Estimert energiproduksjon tak: 860.000 kWh årlig Norges største offentlige solcelleanlegg pr.d.d. Skal utvides med ytterligere 1 MWp Solcelleanlegget er koblet til en dedikert solcelletavle, med egen trafo, levert i en 40ft container. Borg Havn strømnettet er også tilknyttet en batteribank vi har levert i samarbeid med Pixii på 95kW/195 kWh, som tar imot overskuddsstrøm fra solcelleanlegget.

Norges største offentlige solcelleanlegg starter pilotprosjekt med batterianlegg14.6.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

I flere år har Borg Havn jobbet systematisk med å bli klimanøytrale. Flerbrukshavnen på Øra i Fredrikstad er allerede godt på vei mot å nå målene sine om å elektrifisere driften og å dekke mesteparten av kraftbehovet med solenergi. For noen år siden installerte de et mindre solcelleanlegg som et pilotprosjekt, og nå har de valgt å investere i et nytt stort solcelleanlegg på en megawatt. – Vi ønsker å ha så god egenproduksjon som mulig. Nå i første fase har vi benyttet halvparten av takarealet på “Lager 14 – Borregaard” her på Øra. Anlegget som Solcellespesialisten leverer har en forventet årsproduksjon på 860 000 kWh, noe som utgjør 57 prosent av dagens energiforbruk her på Øra-terminalen, sier Pål Erling Johnsen, som er teknisk sjef i Borg Havn. Han forteller at de i neste fase planlegger å utvide solcelleanlegget på taket med ytterligere en megawatt, som vil gjøre det til Norges største offentlige solcelleanlegg. – Solenergien skal forsyne det interne strømnettet på terminalen og lev

Solfangere, solceller og jordvarme skal sørge for 93,5 prosent av oppvarmingsbehovet9.4.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Solceller, solfangere og jordvarme kan hver for seg levere viktige bidrag til det totale energibehovet til et bygg. Men kombinert på en smart måte, er det mulig å oppnå en svært høy andel egenprodusert, fornybar energi. Når disse energiprinsippene spiller på lag, kan det nemlig bidra til å øke utnyttelsesgraden av hver enkelt energikilde. Solfangerteknologi kan gjøre både jordvarmepumpa og solcellene mer effektive. I Klukhagan barnehage på Hamar skal et kombinasjonsanlegg av denne typen nå gi kommunen verdifull erfaring inn i et solenergiprosjekt. Kjersti Wold i Driv prosjektstyring er leid inn som prosjektleder for innlandskommunens solenergiprosjekt. Kommunen skal gjennomføre ulike typer solenergiprosjekter for å teste ut og høste erfaringer med forskjellige varianter av solenergi. Etter å ha fullført et stort solcelleprosjekt på Ankerskogen svømmehall i fjor, ønsket de i neste fase av solenergiprosjektet å teste ut solfangere. – Bakgrunnen for anlegget i Klukhagan barnehaget var at

Lysgården installerer solceller på tak: Gir oss ren energi uten CO2 avtrykk4.4.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Lysgården er sertifisert som BREAAM Excellent med et kalkulert kjøpt energiforbruk på rundt 40 kWh pr. kvm. En god del av energien vil bli produsert fra solcellepaneler på tak. – I løpet av sommeren monterer vi de mest moderne solcellepanelene som er å oppdrive i markedet. De vil stå for 1/5 av energiproduksjonen i bygget, sier prosjektleder Trygve Karlsen i Veidekke AS. – Solcellene gir oss ren energi uten CO2 avtrykk i driftsfasen, understreker han.

Enorme takarealer står klar for solkraftproduksjon4.4.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Rundt omkring i Norge står en rekke industri- og næringstak og steker i vårsola. Takene kunne i stedet ha produsert strøm. Areal er nemlig ikke mangelvare når det kommer til solkraftproduksjon. Når Carl Christian Strømberg i Solcellespesialisten ser et tomt næringstak, ser han et stort uutnyttet potensial. - Bare i Østlandsområdet har vi beregnet at det er 21 millioner kvadratmeter med flate tak som er større enn 700 kvadratmeter. Vi har regnet ut at solceller på disse takene kunne ha produsert strøm for 3 milliarder kroner i året — og det er bare for flate tak! Tak er svært godt egnet for solkraftproduksjon. Dette er tomme arealer som oftest ikke benyttes til noe annet, og man slipper å legge beslag på andre verdifulle arealer. Det er også eksempler på at solcelleanlegg kombineres med grønne tak. Vi møter Strømberg på taket ved hovedkontoret i Fredrikstad, der han sammen med prosjektlederne Ulrik Rør og Reber Saley inspiserer bedriftens eget solcelleanlegg. - Taket her er litt som et
  • Siste
  • >>