Ooni

Ooni er kjent for sine bærbare pizzaovner, som skal gi alle muligheten til å lage den best mulige pizzaen hjemme.

Ooni pizzaovner er historien om en ung finne, Kristian Tapaninaho, som har laget verdens første bærbare, vedfyrte pizzaovn.Alt startet med grunnleggeren, finske Kristian Tapaninaho, sine frustrasjoner over at hans pizzaer ikke ble like gode som de han fikk ute på pizzeriane. Som ingeniør og produktdesigner bestemte han seg derfor for å lage en egen ovn. Etter flere prøve-feile-forsøk hjemme i bakgården var den første prototypen klar, og verdens første bærbare, vedfyrte pizzaovn var født. Siden har det blitt utviklet pizzaovner som varmes opp med gass.

Sammen med sin kone, Darina Garland, grunnla Kristian Ooni i 2012, og sammen har de revolusjonert utendørskjøkkenet med verdens første mobile pizzaovn. Samtlige ovner oppnår en temperatur på 500 grader, og er klare til bruk på mindre enn 25 minutter. Temperaturen er det dobbelte av temperaturen til en vanlig ovn. Dette er den perfekte temperaturen for å lage den berømte napolitanske pizzaen, og pizzaene stekes i Oonis ovner på et minutt.

Ooni sin Karu 16 Multi-Fuel ovn er også den eneste ovnen som den italienske foreningen for autentisk napolitansk pizza - Associazione Verace Pizza Napoletano - har godkjent til hjemmebruk.

Ovnene fra Ooni er en global suksess, og de har flere modeller i tillegg til utstyr for pasjonerte pizzabakere. Siden oppstarten har selskapet vokst fra en familiedrevet virksomhet til et prisvinnende selskap med hovedkontor i Skottland som følges av pizzaelskere over hele verden.

Ooni sine verdier er lidenskap, innovasjon, vennlighet, grundighet og ambisjon. Deres mantra er at at alle fortjener god pizza.

Ooni er den offisielle partneren til "1% for the planet", og forvalter aktivt 1% av den årlige globale omsetningen i støtte til sosiale og miljømessige fomål. Så langt har Ooni plantet 2 097 025 trær på Madagaskar gjennom samarbeidet med Eden Reforestation Projects.

For mer informasjon om Ooni se www.ooni.com

• Ooni