Meny

Strømnettet kneler på de kaldeste dagene – vedfyring er livsviktig som beredskapstiltak22.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding

Når strømmen går, er det kun vedfyring som kan holde oss varme over flere dager. Statistikk fra NVE viser at nordmenn i snitt opplever tre strømbrudd hvert år, der Innlandet, Nordland og Agder har flest strømbrudd over flere timer. Norge er avhengig av vedfyring for at ikke strømnettet skal bryte sammen på de kaldeste dagene, og det er et av de viktigste egenberedskapstiltakene vi har.

Nordmenn elsker å fyre med ved - halvparten av befolkningen fyrer daglig når det er høye strømpriser30.9.2022 12:00:00 CEST | Pressemelding

Ni av ti nordmenn som har et ildsted bruker det, viser en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Norsk Varme, bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder og skorsteiner. Med høye strømpriser og kalde temperaturer er vedfyring et rimelig og hyggelig alternativ som flere nordmenn tyr til, og en av fem nordmenn har vedfyring som hovedoppvarmingskilde.

Strømmen er dyrere enn i januar: Strøm koster over to kroner kilowatten. Vedfyring koster halvparten.17.9.2021 10:34:02 CEST | Pressemelding

De rekordhøye strømprisene har tatt helt av. Torsdag morgen koster strømmen over to kroner for forbrukerne i Sør-Norge. Den rene spotprisen er 1,23 kroner for Sør-Norge. Med nettleie og avgifter gir dette priser på mer enn to kroner kilowatten. Det er det høyeste noensinne. I Midt-Norge og Nord-Norge er prisen en halv krone lavere. Mange alternative energikilder er også dyre nå – og mindre miljøvennlige. Tilbake står vedfyringen, som er den klart rimeligste.
  • Siste
  • >>