Nordic Electrofuel

Nordic Electrofuel ble etablert i 2015 av gründerne Rolf Bruknapp og Gunnar Holen, som er daglig leder. Selskapet skal produsere electrofuels, som er et syntetisk drivstoff laget med energi fra fornybare kilder. Nordic Electrofuels første anlegg for electrofuels bygges på Herøya industripark, og ferdigstilles i Q4 2023. Anlegget på Herøya vil ha en produksjonskapasitet på 10 millioner liter electrofuel. Ambisjonen er å etablere flere anlegg og produsere 1 milliard liter electrofuel-drivstoff innen 2032. Electrofuels vil primært leveres til flytrafikken og tung skipstransport. Nordic Electrofuel samarbeider også med Aker Solutions som har ansvaret for de ingeniør-tekniske løsninger for anleggene på Herøya.

Norsk energi-startup til verdenskjent billøp i Frankrike5.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Norske Nordic Electrofuel er invitert til det historiske billøpet Grand Prix de Pau for å snakke om utslippsreduksjon og overgangsmuligheter i mobilitetsektoren. Det prestisjetunge billøpet i Sør-vest Frankrike har i år flere konkurrerende biler som benytter lavkarbonteknologier og flytende drivstoff. Nordic Electrofuel skal produsere syntetisk drivstoff og er invitert til Pau for å dele siste nytt om hvordan Norge kan bli verdensledende på produksjon av nullutslipps drivstoff.

Norsk energi-startup inngår storstilt avtale med solid tysk industriselskap18.1.2022 13:00:00 CET | Pressemelding

Norske Nordic Electrofuel skal i gang med produksjon av electrofuel i Porsgrunn. Nå har den norske start-upen signert en viktig avtale med det store, tyske industriselskapet P2X Europe, et joint venture-selskap mellom Mabanaft og H&R Group. Det tyske selskapet skal kjøpe kommersielle mengder drivstoff og voks, for å markedsføre det mot luftfarten, i tillegg kjemisk industri og prosessindustri. Dermed er en sentral brikke i distribusjonsleddet for utslippsnøytralt syntetisk drivstoff til bruk i luftfarten på plass.