Norboat

NORBOAT – Båtbransjeforbundet i Norge – representerer en samlet norsk fritidsbåtbransje. Norboats mål er å skape best mulige ramme-betingelser for båtbransje og båtliv. Norboat er også en høringsinstans og samarbeids- partner for offentlige etater og andre båtlivs-organisasjoner.

Norboat er bekymret for konsekvensene knyttet til innføring av E10 bensin13.4.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding

Denne våren innføres en ny bensinstandard, 95 oktan E10, som betyr at bensinen nå kan inneholde inntil 10% bioetanol. Innføringen av økt etanolinnblanding i bensinen er et grep for å redusere klimagassutslipp fra forbrenningsmotorer, og skal bidra til at Norge oppnår ytterligere reduksjon av klimagassutslipp. De aller fleste båtmotorer tåler E10 bensin, og det er kun totaktere og andre eldre motorer som ikke er laget for å tåle inntil 10% etanolinnblanding. Norboat anbefaler på tross av dette samtlige båteiere å fylle 98 oktan E5 og samtlige marinaer å tilby 98 oktan E5.