NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.600 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.

- Rekordøkning i grensehandelen bør vekke oppmerksomhet på budsjettkonferansen29.8.2019 12:54:55 CEST | Pressemelding

- Selv om rekordøkningen i grensehandelen er dystre tall for norsk mat og- drikkeproduksjon, ligger det en mulighet for å hente vesentlige inntekter til staten ved å lukke denne rekordstore handelslekkasjen og hente grensehandelen hjem. Bare momsinntektene av det nordmenn handlet for i Sverige siste 12 måneder ville gitt staten en inntekt på minst 2,5 milliarder kroner, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.

SUKKERAVGIFTEN: Mot 1 milliard i tapte avgiftsinntekter i 2018  14.11.2018 08:13:04 CET | Pressemelding

Som følge av de voldsomme økningene i avgiftene på alkoholfri drikke og sjokolade og sukkervarer fra 1. januar i år, har myndighetene budsjettert med 1,840 mrd kroner i økt avgiftsinntekt for 2018. Statsregnskapet for de tre første kvartalene i år viser at staten kan se mot så mye som én milliard i inntektssvikt. Forklaringen er ikke redusert forbruk men at salget har flyttet seg til avgift- og momsfrie salgskanaler som nett- og grensehandel, mener NHO Mat og Drikke.

Hvordan kan næringsliv, sivilsamfunn og regjeringen jobbe sammen for avskogingsfrie verdikjeder?9.10.2018 13:16:32 CEST | Presseinvitasjon

Tiltak som hindrer avskoging må på plass. Den 10. oktober samles toppledere fra norsk og internasjonalt næringsliv med en verdikjede som strekker seg inn i områder med tropisk skog for å diskutere dette. Tematikken er høyaktuell med tanke på den siste tids utvikling i Indonesia og vårt lokale fokus på alt fra palmeolje i mat og drivstoff til soya og papir.
  • Siste
  • >>