Måsøval AS

Måsøval AS er pionerer innen norsk havbruk og har ambisjoner om å skape verdier langt utover selskapets egne økonomiske resultater. Siden 1992 har vi driftet og utviklet en lang rekke selskaper innen havbruksnæringen, som alle bidrar til positive ringvirkninger og verdiskaping i hele landsdelen og regionen. Dette gjør vi med stort hjerte for både kysten og naturen vi er en del av.

Vi har hovedkontor på Frøya, helt ytterst ute på trøndelagskysten. Vi har også anlegg i nabokommunen Hitra, og fra Levanger i nord til Ørsta i sør. Måsøval er i sterk vekst og totalt har vi ca. 250 ansatte i våre selskaper.

Oslo Børs
Vis Alt
År
Vis Alt

Måsøval AS - Meldepliktig handel for nærstående av primærinnsider12.3.2024 13:08:59 CET | Måsøval AS | Meldepliktig handel for primærinnsidere

Knut Jacob Jakobsen, nærstående til Sandra Holm, Organisasjonsdirektør i Måsøval AS (MAS), har i dag den 12. mars 2024 kjøpt 1.700 aksjer i MAS til en gjennomsnittskurs på NOK 29,3 per aksje. Beholdningen etter denne transaksjonen er 1.700 i MAS. Se vedlagte skjema for nærmere detaljer. Denne opplysningen er informasjonspliktig etter MAR artikkel 19 og verdipapirhandelloven §5-12.

3 vedlegg

Q4-2023 report and interim financial statements for Måsøval27.2.2024 06:00:01 CET | Måsøval AS | Half yearly financial reports and audit reports / limited reviews

Please find enclosed the Q4 report and interim financial statements for Måsøval. Måsøval's CEO Helge Kvalvik and CFO Anders Hagestande will present the results in Norwegian at 08:00 at Hotel Continental in Oslo. The presentation can also be followed via this link: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20240227_1/ The presentation and report is attached in this notification. Forward looking statements: This release may be deemed to include forward-looking statements, such as statements that relate to Måsøval's goals and strategies, salmon prices, ability to increase or vary harvest volume, production capacity, trends in the seafood industry, restructuring initiatives, business prospects and positioning with respect to market, demographic and pricing trends, strategic initiatives, and the effects of any extraordinary events and various other matters (including developments with respect to laws, regulations and governmental policies regulating the industry and changes in a

3 vedlegg

Måsøval AS – Klage vedrørende visningstillatelse tatt til følge23.2.2024 16:45:00 CET | Måsøval AS | Innsideinformasjon

Måsøval Lisens AS, et heleid datterselskap av Måsøval AS, klagde den 2. mars 2020 til Nærings- og fiskeridepartementet over Fiskeridirektoratets avslag 11. februar 2020 på søknad om visningstillatelse. Departementet har i dag meddelt Måsøval Lisens AS at klagen skal tas til følge og at det kan gis tilsagn om en visningstillatelse på 780 tonn MTB for en periode på 10 år fra tillatelsesdokument er utstedt. Fiskeridirektoratet skal supplere departementets vedtak ved å formulere hensiktsmessige vilkår i lys av departementets vurderinger og konklusjon. Det vil gå tid før en visningstillatelse eventuelt kan tas i bruk, og der vil være usikkerhet knyttet til om den kan tas i bruk avhengig av de endelige vilkår fra Fiskeridirektoratet og andre sektormyndigheter, og om de lar seg oppfylle av Måsøval Lisens AS.

2 vedlegg

Måsøval selger slakteriet på Vartdal23.2.2024 14:00:00 CET | Måsøval AS | Ikke-informasjonspliktige pressemeldinger

Etter en strategisk gjennomgang av konsernets samlede slakterikapasitet, valgte Måsøval senhøsten 2023 å starte søket etter en ny eier til slakterivirksomheten på Vartdal. Det er med glede å annonsere at det i dag er inngått en avtale om salg av Western Seaproducts AS til ODE AS, Norges største torskeoppdretter. ODE er en helintegrert oppdretter av torsk og har planer for videre vekst og utvikling for Western Seaproducts og skape langsiktige arbeidsmuligheter i Vartdals området. Ode vil i løpet av inneværende måned overta slakteriet på Vartdal, gjennom at Western Seaproducts AS blir et heleid datterselskap i Ode konsernet, og drifte det videre som et slakteri for torsk og med plan om utvikling av bearbeiding av torsk og restråstoff.

2 vedlegg

Måsøval AS inngir anke i sak om erstatning for feildiagnose5.2.2024 16:15:23 CET | Måsøval AS | Ikke-informasjonspliktige pressemeldinger

Det vises til pressemelding den 3. mai 2023 om at Måsøval AS innga stevning mot staten v/ Regjeringsadvokaten med krav om erstatning på NOK 29,8 millioner for tapet selskapet ble påført etter at lokaliteten Kattholmen ble feildiagnostisert med PD SAV3 i august 2019. Saken gikk for retten i november 2023. Det vises videre til børsmelding den 29. desember 2023 om at Måsøval ble tilkjent erstatning fra staten for feildiagnosen. Staten anket dommen den 2. februar 2024, og Måsøval innga i dag, 5. februar 2024, selvstendig anke i saken.

2 vedlegg

Måsøval AS: Majoritetseide Pure Norwegian Seafood har avdekket uregelmessigheter i salget av frossen laks1.2.2024 10:00:29 CET | Måsøval AS | Ikke-informasjonspliktige pressemeldinger

Måsøval AS ("Måsøval") har siden juni 2021 eid 65 % av Pure Norwegian Seafood AS ("PNS"), et slakteri og salgsselskap på Averøy. Måsøval har vært leverandør til PNS gjennom kjøp av slakteritjenester og salg av fisk gjennom PNS. Måsøval, som leverandør til PNS, fattet mistanke om uregelmessigheter hos PNS den 20. oktober 2023. Forutgående myndighetsinspeksjoner, kontroller og revisjoner hadde ikke avdekket forholdene. Via Måsøvals styrerepresentanter i PNS, ble det straks tatt grep gjennom styreinstruks om fullstendig stans av den uregelmessige aktiviteten, fryselager ble forseglet og berørte produkter tilbakekalt. Det ble innen kort tid foretatt organisatoriske grep, og innført nye og forsterkede rutiner på PNS. EY ble så engasjert for å gjennomføre en uavhengig og grundig gransking. Mattilsynet ble varslet i starten av november og dialog med tilsynet er opprettholdt underveis i granskningen. Granskningen er nå avsluttet og resultatene er overlevert Mattilsynet for deres eventuelle vid

2 vedlegg

Meldepliktig handel for primærinnsider19.1.2024 14:47:44 CET | Måsøval AS | Meldepliktig handel for primærinnsidere

Frøy Kapital AS har i dag kjøpt 4 761 904 aksjer i Måsøval AS. Administrerende direktør i Frøy Kapital AS, Roger Granheim, er styremedlem og primærinnsider i Måsøval AS. Etter kjøpet eier Frøy Kapital AS og dets morselskap, Gåsø Næringsutvikling AS, til sammen 6 117 036 aksjer i Måsøval AS, tilsvarende 4,99 prosent av utestående aksjer. Denne opplysningen er informasjonspliktig etter MAR artikkel 19 og verdipapirhandelloven §5-12.

3 vedlegg

Måsøval AS – Oppdatering på fisjons- og trekantfusjonsprosess19.1.2024 13:30:01 CET | Måsøval AS | Innsideinformasjon

Det vises til børsmelding publisert av Måsøval AS ("Selskapet") den 10. september 2023 vedrørende en mulig intern omorganisering hvor en felles plan for fisjon og trekantfusjon ble vedtatt av styret i Selskapet og Selskapets datterselskaper Måsøval Drift AS (tidligere Aqua Farms Vartdal AS), Måsøval Lisens AS (tidligere Pure Farming AS), Måsøval Hjelpeselskap Drift AS og Måsøval Hjelpeselskap Lisens AS (den "Interne Omorganiseringen"). Det vises også til børsmelding publisert av Selskapet den 25. september 2023 vedrørende vedtakelse av den Interne Omorganiseringen i Selskapets ekstraordinære generalforsamling. En betingelse for gjennomføring av den Interne Omorganiseringen er at Selskapet mottar bindende forhåndsuttalelse ("BFU") fra skattemyndighetene som bekrefter at den Interne Omorganiseringen kan gjennomføres med skattemessig kontinuitet. Selskapet har i dag mottatt BFU der skattemyndighetene konkluderer med at den skisserte fradragsføringen av driftsmidler ervervet i 2023 medføre

2 vedlegg