Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest

Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest har som formål å bringe et variert program for kammermusikk – fremført av internasjonale artister på høyt nivå – til hele Lofoten.

Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest så sitt lys i 2004 som Norges nordligste festival for kammermusikk. Gjennom sine over 15 år har festivalen etablert seg som en institusjon i regionen med sine årlige festivaler. Med sitt høye kunstneriske nivå har festivalen også gjort seg bemerket internasjonalt.

I 2014 åpnet Lofoten Pianofestival for første gang – en datterfestival av Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest. Festivalene arrangeres nå annethvert år. I tillegg arrangeres det en rekke mindre klassiske konserter gjennom året i Lofoten.

Over 15 år i Lofoten
Med initiativtakerne Knut Kirkesæther og Arvid Engegård i spissen, ble Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest for første gang gjennomført i 2004. I 2005 ble festivalen organisert som en stiftelse med Knut Kirkesæther, Arvid Engegård og Vågan Kommune som stiftere. Festivalen drives fortsatt med Knut Kirkesæther som daglig leder og Arvid Engegård som kunstnerisk leder.

I 2019 feiret festivalen sine første 15 år med en egen jubileumsfestival. Hennes Majestet Dronning Sonja sto for den offisielle jubileumsåpningen. Gjennom sine første 15 år med kammermusikk har festivalen også vært en sterk pådriver for Lofotens totalt 10 konsertflygler av typen Steinway & Sons. Festivalen har to av disse i eie selv.

Kammermusikk i Lofoten – verdens vakreste reisemål
Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest står sterkt i Lofoten med et lojalt publikum som deltar på arrangementer gjennom hele året. I tillegg har flere internasjonale aviser og magasiner fattet interesse for festivalen – som arrangeres i kanskje verdens vakreste omgivelser.

New York Times, Financial Times og El Pais har alle skrevet om festivalen.

Festivalen opplever derfor stor pågang fra utenlandske reiseaktører og publikummere som ønsker å kombinere festivalens høye internasjonale nivået med de fantastiske omgivelsene.

Over 15 år i Lofoten

Kammermusikk i Lofoten – verdens vakreste reisemål

New York Times, Financial Times og El Pais har alle skrevet om festivalen.