Norske kulturhus

Bakgrunn
Norske kulturhus ble stiftet i 1997 og er kulturhusenes egen interesseorganisasjon. Med 130 medlemmer i ryggen arbeider vi daglig for levende kultur der folk bor – fordi kultur bidrar til bedre levekår og visker ut ulikheter. Vår medlemsbase strekker seg fra Longyearbyen i nord til Lyngdal i sør, og omtrent hver tredje kommune i landet har i dag et kulturhus som er medlem i vårt kulturnettverk.

Formålet med virksomheten
Norske kulturhus jobber aktivt med kompetanseheving, og arrangerer fagkonferanser, tilbyr gunstige medlemsfordeler, yter medlemsservice, og er kulturhusenes talerør opp mot media og bevilgende myndigheter. Våre medlemmer har spisskompetanse som profesjonelle arrangører, og med ca. 14,5 millioner besøkende hvert år er våre kulturhus også en viktig pådriver i utviklingen av lokale møteplasser i hvert lokalsamfunn – store og små!

Stoler i tomme luften og ordninger som ikke treffer målet!7.5.2020 09:37:07 CEST | Kronikk

For noen dager siden la Parken Kulturhus i Ålesund ut slagkraftige bilder av sitt nye kunstverk. Bildene viste en installasjon laget av kunstneren Christoffer Svendsen – et verk som nærmest kunne vært laget av Jeff Koons. Et titalls ubrukte stoler hengende i løse luften – frigjort fra alt det som heter gravitasjon. Kunstverket symboliserte nedstengte og tomme kulturhus uten sin viktigste deltaker- publikum.

Bakgrunn

Formålet med virksomheten