Kirkens SOS landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Samlet besvarte Kirkens SOS 184 225 henvendelser på SOS-telefon, chat og melding i 2017.

Vi er en anonym tjeneste som betjenes av våre nærmere 1000 frivillige medarbeidere. Antall ansatte er omkring 40.

Vi ønsker å lindre smerte og gi håp til mennesker som møter motgang i livene sine, mennesker som befinner seg i en følelsesmessig- eller eksistensiell krise. Vi er til stede for alle uavhenging av religion, kjønn, etnisitet, seksuell legning og sosial eller økonomisk bakgrunn.

Vi er også en selvmordsforebyggende krisetjeneste. Vi har gjennom mer enn 40-års tjeneste erfart at å prate om de tunge tankene redder liv.

Kirkens SOS har til sammen 11 lokale sos-sentre rundt om i Norge. Det er her de frivillige rekrutteres, læres opp og sitter på vakt.

Over 20 000 samtaler om selvmordstanker6.9.2018 07:00:00 CEST | Pressemelding

Hvert år dør 5-600 mennesker i selvmord og omkring ti ganger så mange forsøker å ta sitt eget liv. I Norge er det altså langt flere personer som dør i selvmord enn i ulykker på veien og til sjøs sammenlagt. - Vi må prate om det, vi kan ikke fortie det. Det er derfor vi markerer Verdensdagen for selvmordsforebygging 10. september. I 2017 gjennomførte vi 21 782 samtaler som handlet om selvmordstanker, sier generalsekretær i Kirkens SOS i Norge, Leif Jarle Theis. - Det betyr at våre frivillige medarbeidere tar imot omkring 60 slike samtaler hvert eneste døgn.

Ensomheten tar ikke ferie22.6.2018 11:40:24 CEST | Leserinnlegg

-Da jeg la på røret, etter å ha snakket med dere, oppdaget jeg at jeg følte meg rolig. Dette betyr mer for meg enn dere aner. Dette meldte en eldre innringer tilbake etter en telefonsamtale med Kirkens SOS. Ensomheten blir ikke mindre i ferien. Og nå kommer taktskiftet. Dagene blir ensformige og stillestående og ferien blir nok en gang en påminnelse om alt som var og som nå er tapt. Dessverre, for noen blir tanken på at livet er over, enda mer påtrengende: Hvorfor skal jeg leve når jeg ikke har noe å leve for?