Grønt forlag

Grønt Forlag er et lite, uavhengig forlag som ligger på Tjelta, utenfor Stavanger. Forlaget ble startet i januar 2021 i forbindelse med utgivelsen “Fra liten til stor – alt om plantebasert ernæring” (utgis november 2021) skrevet av forfatterne Lars Thore Fadnes, Nina Cathrine Johansen og Cathrine Birkeland. Forlaget består av forfatterne og daglig leder Gunnar Birkeland.

Kontakt oss gjerne på epost eller telefon for spørsmål om våre bøker eller forlaget generelt

Kontaktinformasjon til både Cathrine, Nina, Lars & Gunnar finner du på venstre siden i menyen eller på bunnen av siden under "KONTAKTER"

Lars Thore Fadnes er lege, spesialist i allmennmedisin og professor ved Universitetet i Bergen. Fadnes har blant annet jobbet med forskning på kostholdsmønstre og hvordan det påvirker sykdom, i tillegg til arbeid som fastlege. Han har tatt doktorgrad med fokus på spedbarnsernæring og sitter for tiden i Nasjonalt råd for ernæring og Norsk forening for allmennmedisins faggruppe for aktivitet og kosthold.

Nina Cathrine Johansen har mastergrad i ernæring og videreutdanning innen plantebasert ernæring fra T.Colin Campbell Center for Nutrition Studies, Cornell University. Hun jobber til daglig med kostveiledning, er nestleder i PAN – Norge, og har tidligere skrevet boken Plantebasert kosthold sammen med Tanja Kalchenko og Mari Hult (2019).

Cathrine Birkeland har tre egne og to bonusbarn som spiser vegetarisk hjemme, og har i tillegg jobbet i barnehage i mange år. Hun vet hva som kreves av både foreldre og ansatte når det gjelder servering av plantebasert mat i skole og barnehage. Hun er en profilert plantebasert influencer som sammen med sin mann Gunnar Birkeland også driver Grønn Matportal, en blogg med flere tusen følgere.